×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1397/07/17 - 10:13
  • بازدید : 759
  • تعداد بازدید : 25
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
روابط عمومی معاونت درمان:

برگزاری کلاس آموزشی "اصول پیشگیری و کنترل عفونت" برای پرستاران دانشگاه / بیماری سل در لیست ۱۰ علت اول مرگ و میر جهان

کلاس آموزشی "اصول پیشگیری و کنترل عفونت" توسط مدیریت پرستاری معاونت درمان و با حضور سوپروایزران کنترل عفونت و تعدادی از سرپرستاران مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی برگزار شد

بیماری سل در لیست ۱۰ علت اول مرگ و میر جهان

روابط عمومی معاونت درمان: کلاس آموزشی "اصول پیشگیری و کنترل عفونت" توسط مدیریت پرستاری معاونت درمان و با حضور سوپروایزران کنترل عفونت و تعدادی از سرپرستاران مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی در روز یکشنبه 15 مهرماه برگزار شد.

 

کارگاه مذکور در راستای سیاست‌های اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با هدف ارتقاء سطح آگاهی و جلب همکاری سوپروایزران کنترل عفونت بیمارستان‌ های کشور در مبارزه با بیماری سل در بیمارستان امام حسین (ع) تشکیل شد.

 

گفتنی است بیماری سل همچنان در لیست ۱۰ علت اول مرگ و میر در جهان قرار داشته و بیش از ۱۰ میلیون نفر در جهان به سل ریوی فعال مبتلا هستند. دستیابی به حذف سل تا سال ۲۰۵۰ در جهان، از اهداف سازمان جهانی بهداشت و از تعهدات کشورهای عضو است. 

 

خانم مولا کارشناس پیشگیری و کنترل عفونت مدیریت پرستاری معاونت درمان و دکتر علیزاده دستیار تخصصی بیمارستان امام حسین (ع) در ابتدا پیرامون بیماری سل و مواردی همچون اپیدمیولوژی بیماری سل در ایران و جهان، تشخیص و درمان سل فعال ریوی، درمان سل، کنترل و پیشگیری از انتقال عفونت در بیمارستان و ... مطالبی ارائه کردند.

 

سپس خانم سبزی سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان امام حسین (ع) پیرامون اهمیت و نحوه صحیح آماده‌سازی (مراحل پیش‌شستشو، پاک‌سازی، برس‌کشی، غوطه‌وری در محلول ضدعفونی کننده سطح بالا، آبکشی، خشک کردن و انبارسازی) انواع اسکوپی، آموزش هایی را بیان کرد.

 

 مدرسین با تاکید بر آماده‌سازی صحیح و دقیق آندوسکوپ‌ها و تاثیر آن در جلوگیری از انتقال عوامل عفونی به بیماران خاطرنشان کردند: گرچه آندوسکوپی روش تشخیصی بسیار مفید و موثر است، اما انتقال متقاطع عفونت بین بیماران از مهمترین عوارض آن می‌باشد. از مهمترین ارگانیسم‌هایی که در حین آندوسکوپی امکان انتقال آن‌ها وجود دارد، پاتوژن‌های منتقله از راه خون و ترشحات شامل ویروس‌های هپاتیت‌HIV ,C ,B است.

 

همچنین در خصوص بخشنامه‌های ارسالی از وزارت بهداشت و معاونت درمان دانشگاه در حوزه کنترل عفونت ( همچون فرآوری ایمن ابزار پزشکی، تولیت مصرف آنتی بیوتیک‌های پرهزینه، پایش میزان کفایت بهداشت دست، نحوه تشخیص و اقدامات اصلاحی لازم در حین طغیان عفونت‌های بیمارستانی، نحوه ارسال عملکرد شش ماهه تیم کنترل عفونت بیمارستان و...) توضیحات لازم  توسط مدرسین به حاضرین ارائه شد.  

 

در خاتمه از حاضران خواسته شد ضمن انتقال آموزش‌ها به سایر سوپروایزران، سرپرستاران و پرستاران بخش‌ها مخصوصا بخش‌های اورژانس و عفونی، نسبت به گزارش فوری موارد سل ریوی اسمیر مثبت و گزارش غیر فوری موارد سل ریوی اسمیر منفی و خارج ریوی به معاونت امور بهداشتی دانشگاه اقدام کنند.

  • گروه خبری : داخلی معاونت درمان ,عمومی در حوزه درمان ,بیمارستان های دانشگاهی,بیمارستان های غیردانشگاهی
  • کد خبر : 68368
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست