×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/03/02 - 14:22
  • بازدید : 410
  • تعداد بازدیدکننده : 347
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
با تلاش کارشناس امور پرستاری معاونت درمان :

انتشار مقاله علمی در مجله بین المللی دانشگاه جانز هاپکینز

با همکاری کارشناس امور پرستاری معاونت درمان دانشگاه، مقاله علمی با عنوان « بررسی ارتباط بین ترس از سقوط و رفتارهای خود مراقبتی در سالمندان مبتلا به فشار خود در شهر تهران » در مجله علمی دانشگاه جانز هاپگینز منتشر شد

انتشار مقاله علمی در مجله بین المللی دانشگاه جانز هاپکینز

با همکاری کارشناس امور پرستاری معاونت درمان دانشگاه، مقاله علمی با عنوان « بررسی ارتباط بین ترس از سقوط و رفتارهای خود مراقبتی در سالمندان مبتلا به فشار خون در شهر تهران » در مجله علمی دانشگاه جانز هاپکینز منتشر شد.

 

  به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، لیلا کوچکی کارشناس ارشد اداره پرستاری معاونت درمان با همکاری دکتر علی درویش پور، زهرا صفوی بیات و حفیظ ت – آ خان موفق به انتشار مقاله در مجله Nursing open شدند.

 

براساس خلاصه‌ای از بیان مساله این مقاله می‌توان گفت: سریع‌ترین رشد جمعیت در سطح جهان مربوط به سالمندان است. جمعیت بزرگسالان ۶۰ سال و بالاتر در فاصله زمانی سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۵۰ به ترتیب از ۱۲ به ۲۲ درصد افزایش خواهد یافت. و این تغییر جمعیتی در برخی کشورها از جمله ایران وجود دارد. جمعیت سالمند ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰ درصد بوده است و در سال ۲۰۵۰ به حدود ۳۳ درصد جمعیت افزایش خواهد یافت.

 

اگر چه افزایش سن به منزله داشتن بیماری نیست، اما افراد سالمند از بیماری‌های مزمن مانند پرفشاری خون رنج می‌برند و میزان فشار خون با افزایش سن فرد بالا می‌رود. تقریبا ۷۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال به پرفشاری خون مبتلا هستند. در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۳.۱ و ۶۷.۶ درصد از سالمندان به ترتیب در ایالات متحده آمریکا و ایران به پرفشاری خون مبتلا بودند.

 

پرفشاری خون به عنوان یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و دیابت شناخته شده است. مصرف داروهای کاهنده فشار خون، دیورتیک ها، داروهای متعدد و تغییرات فیزیولوژیکی مرتبط با افزایش سن از جمله عوامل افزایش خطر سقوط و در نتیجه ترس از سقوط در میان سالمندان مبتلا به پرفشاری خون می‌باشد.

 

مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به پرفشاری خون در مقایسه با افراد دارای فشار خون عادی دارای ترس از سقوط بیشتر و کاهش تحرک عملکردی دارند.

 

ترس از سقوط بر توانایی افراد سالمند برای انجام فعالیت‌های روزمره زندگی تاثیرگذار است و محدودیت در انجام فعالیت‌های سالمند به دلیل ترس از سقوط مانعی برای حضور در جامعه و اجتناب از فعالیت اجتماعی او خواهد شد.

 

بنابراین ترس از سقوط در سالمند مبتلا به پرفشاری خون به عنوان یک عامل مهم در توانایی فرد از جهت استقلال در انجام امور زندگی و مراقبت از خود به منظور حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری در نظر گرفته می‌شود.

 

خودمراقبتی جزء ضروری برای درمان موفقیت آمیز در پرفشاری خون محسوب می‌شود و رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون شامل ترک سیگار، مدیریت وزن، فعالیت بدنی، پیروی از رژیم غذایی  و دارویی به منظور مدیریت بیماری پرفشاری خون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

از این رو مطالعه‌ای توصیفی در سال ۱۳۹۸ با هدف بررسی ارتباط بین ترس از سقوط و رفتارهای خودمراقبتی در سالمندان مبتلا به پرفشاری خون در شهر تهران انجام شد و بصورت مقاله در محله Nursing open دانشگاه جابز هاپکینز آمریکا به چاپ رسید.

 

روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، این موفقیت را به ایشان و همکاران تحقیقاتی ایشان تبریک و از خداوند مهربان بهترین‌ها را برایشان آرزومند است.

 

فایل پی دی اف مقاله را اینجا دانلود کنید .

آدرس اینترنتی مقاله :

 

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/nop2.1654?af=R

 

  • گروه خبری : عمومی در حوزه درمان
  • گروه خبری : 126957
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست