×

search info "Enter"push

  • Release date : 1402/05/09 - 07:09
  • View : 190
  • Visitor : 181
  • Study time : 2 دقیقه
کارگاه آموزشی برگزار شد :

روش های تشخیص آزمایشگاهی بیماری مالاریا در ایران

کارگاه آموزشی روش های تشخیص آزمایشگاهی بیماری مالاریا در ایران و علائم بالینی، اپیدمیولوژی و چگونگی گزارش دهی بیماری برگزار شد

تمامی آزمایشگاه ها اعم از دولتی و خصوصی به محض تشخیص مالاریا موظف به گزارش بصورت فوری و تلفنی به مرکز بهداشت مربوطه می باشند

روش های تشخیص آزمایشگاهی بیماری مالاریا در ایران

کارگاه آموزشی روش های تشخیص آزمایشگاهی بیماری مالاریا در ایران و علائم بالینی، اپیدمیولوژی و چگونگی گزارش دهی بیماری بصورت تئوری و عملی در معاونت درمان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر سید محمدرضا یثربی مدیر امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان در ابتدای این کارگاه، گفت: هر سال در جهان در حدود 300 الی 500 میلیون نفر به مالاریا مبتلا می‌شوند و از این تعداد بیش از 1میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.

 

وی اظهار کرد: با توجه به تعداد موارد وارده از خارج از کشور، مالاریا در کشور از سال گذشته تا کنون بدلایل متعددی از جمله تبادلات بالای جمعیتی اتباع غیر ایرانی (افغان و پاکستانی) افزایش یافته است.

 

دکتر یثربی خاطرنشان کرد: مالاریا می‌ تواند منجر به عفونت‌ های شدید ‌ شده و اگر به موقع درمان نشود، ممکن است منجر به مرگ شود. اگرچه مالاریا می‌ تواند یک بیماری کشنده باشد، اما به کمک تشخیص به موقع و درمان مناسب می‌ توانیم از بیماری و مرگ ناشی از مالاریا پیشگیری کنیم.

 

وی، ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش تشخیص قطعی بیماری آزمایش خون عنوان کرد؛ که می‌توان با تهیه گسترش خونی در فاصله زمانی کمتر از نیم ساعت به وجود بیماری پی برد.

 

مدیر امور آزمایشگاه ها، هدف از تشکیل این کارگاه آموزشی را به دلیل اهمیت موضوع بیماریابی و تشخیص سریع و صحیح بیماری مالاریا عنوان کرد.

 

مدیر امور آزمایشگاه‌ها تاکید کرد: تمامی آزمایشگاه‌ها اعم از دولتی و خصوصی به محض تشخیص مالاریا موظف به گزارش بصورت فوری و تلفنی به مرکز بهداشت مربوطه می‌باشند.

 

وی در خاتمه یادآور شد: امید داریم با استمرار آموزش و همکاری‌های ارزشمند مراکز، شاهد ارتقای نظام مراقبت، تشخیص و درمان مالاریا در کشور باشیم.

 

در کارگاه مذکور، دکتر محمد جواد غروی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و استاد انگل شناسی دانشکده پیراپزشکی بعنوان مدرس این کارگاه حضور داشتند.

 

درخاتمه جلسه، کارشناسان آزمایشگاه‌ها سوالات و مشکلات مربوطه درخصوص تشخیص این بیماری را مطرح و راهکارهای لازم مورد بررسی قرار گرفت.

 

گفتنی است، کارگاه آموزشی «تشخیص آزمایشگاهی بیماری مالاریا» توسط مدیریت امور آزمایشگاه‌های این معاونت جهت کارشناسان آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های دانشگاهی تحت پوشش در روز 3 مردادماه 1402 برگزار شد.

 

شایان ذکر است، این معاونت مصمم است در مراحل بعد آموزش تئوری و عملی تشخیص آزمایشگاهی مالاریا را برای سایر مراکز تحت نظارت نیز مدنظر قرار دهد.

 

  • News group : عمومی در حوزه درمان
  • News code : 129787
keywords

Pictures

روش های تشخیص آزمایشگاهی بیماری مالاریا در ایران روش های تشخیص آزمایشگاهی بیماری مالاریا در ایران

Comments

0 Comments

Comment

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست