×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1400/05/17 - 12:31
  • بازدید : 112
  • تعداد بازدید : 111
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در اجرای برنامه توانمندسازی روانی – اجتماعی کادر پرستاری :

اضطراب، افسردگی، وسواس- سه دغدغه گریبانگیر کادر پرستاری

با آغاز بیماری کووید 19 و درگیری تمام وقت کادر پرستاری بعنوان یکی از مبارزان عرصه سلامت، معاونت درمان با همکاری معاونت امور بهداشتی برنامه توانمندسازی روانی – اجتماعی را با هدف بررسی وضعیت سلامت روان این قشر زحمتکش آغاز کرد

اضطراب، افسردگی، وسواس- سه دغدغه گریبانگیر کادر پرستاری

با آغاز بیماری کووید 19 و درگیری تمام وقت کادر پرستاری بعنوان یکی از مبارزان عرصه سلامت، معاونت درمان با همکاری معاونت امور بهداشتی برنامه توانمندسازی روانی اجتماعی را با هدف بررسی وضعیت سلامت روان این قشر زحمتکش آغاز کرد.

 

فروغ مولا مدیر پرستاری دانشگاه در گفتگو با روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درخصوص اهمیت اجرای این برنامه گفت: با شیوع پاندمی بیماری کووید 19 و افزایش بار کاری و فشارهای روانی بر کادر پرستاری، توجه به سلامت روان و پیشگیری از خستگی و فرسودگی شغلی بعنوان یک اولویت در دستور کار دانشگاه و این مدیریت قرار گرفت.

 

مدیر پرستاری دانشگاه، افزود: مدیریت پرستاری معاونت درمان دانشگاه به عنوان متولی این برنامه، با برنامه ریزی و تعیین فرایندهای اجرای مداخلات مورد نیاز با همکاری گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه از مهر ماه سال 99 اجرای این برنامه را با جدیت تمام آغاز کرد. که تاکنون 51 درصد کادر پرستاری مراکز دانشگاهی تابعه ارزیابی شده اند و این فرایند تا ارزیابی کلیه کادر ادامه دارد.

 

وی اظهار داشت: براساس نتایج بدست آمده از ارزیابی 1850 کادر پرستاری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و وسواسی از عمده ترین مشکلات روانی و اجتماعی پرستاران بوده است. که درصورت تشخیص، برای مداخلات روانپزشکی و ادامه فرایند درمان به تیم روانپزشک معرفی شدند.

 

خانم مولا با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از کادر پرستاری نیازمند مداخلات غیربالینی تشخیص داده شد، خاطرنشان کرد: با جمع آوری این اطلاعات، 558 جلسه آموزش با محوریت کنترل استرس، کنترل خشم، مدیریت بحران و مهارت های زندگی و 142 جلسه آموزش مهارت های فرزند پروری تاکنون برای این افراد توسط خبرگان این حوزه اجرا شده است.

 

وی اظهار داشت: براساس مطالعات گذشته در سال های 1388، 1395، 1397 توسط گروه ها و سازمان های تحقیقاتی، تقریبا یک سوم پرستاران بیمارستان های ایران بدلیل نوع فعالیت به فرسودگی شغلی دچار می شوند. که در شرایط بحرانی امروز برنامه مذکور با هدف توانمندسازی و ارتقا سلامت روان و پیشگیری از آسیب ها و اختلالات روان در کادر پرستاری و همچنین تصمیمات و سیاستگذاری لازم بالادستی انجام گرفت.

 

مدیر پرستاری خاطرنشان کرد: کمبود نیروی انسانی، وجود شیفت ها با حجم کاری بالا و بالا بودن بیماران پرخطر با توجه به درگیری بیمارستان های دانشگاهی با بیماران کرونایی از مهمترین عوامل در فرسودگی شغلی کادر پرستاری در شرایط کنونی عنوان کرد. و می بایست مورد توجه مدیران نظام سلامت قرار بگیرد.

 

وی در خاتمه ضمن قدردانی از همکاری های معاونت امور بهداشتی و مدیران بیمارستان های دانشگاهی تابعه، از تلاش های شبانه روزی کادر پرستاری در شرایط موجود تشکر و قدردانی کرد.

  • گروه خبری : داخلی معاونت درمان ,عمومی در حوزه درمان ,بیمارستان های دانشگاهی,بیمارستان های غیردانشگاهی
  • کد خبر : 106997
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست