×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1397/07/18 - 08:09
  • بازدید : 1594
  • تعداد بازدید : 97
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
روابط عمومی معاونت درمان:

باید ها و نبایدها در مراجعه به مطب پزشکان از زبان مدیریت نظارت و اعتباربخشی حوزه معاونت درمان

آگاهی یافتن مردم از برخی قوانین و مقررات میتواند تاثیر مهمی در بهبود رابطه بیمار با پزشک، حقوق متقابل آنها در برابر یکدیگر و جلوگیری از ورود افراد پزشک نما در حوزه سلامت جامعه داشته باشد؛ از این رو روابط عمومی حوزه درمان در گفتگویی با مدیریت نظارت و اعتباربخشی، بایدها و نبایدهایی که در مراجعه به مطب پزشکان مورد لزوم است را جویا شده است....

باید ها و نبایدها در مراجعه به مطب پزشکان از زبان مدیریت نظارت و اعتباربخشی حوزه معاونت درمان

روابط عمومی معاونت درمان: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بعنوان حوزه ستادی، ناظر بر فعالیت کلیه مراکز درمانی واقع در محدوده تحت نظارت خود می باشد، که به دلیل گستردگی و بزرگی منطقه تحت پوشش و حضور فعال بیش از 8000 مطب در این حوزه، اهمیت نظارت بر انها را بیشتر می کند.

 

معاونت درمان نیز به منظور تحقق اهداف ستادی، با تربیت کارشناسان نظارتی در حوزه درمان توانسته است با افزایش تعداد بازدیدهای نظارتی، رسیدگی به شکایات مردمی از مراکز درمانی را به یک روز کاری برساند.

 

اما نباید از این اصل غافل بود که آگاهی یافتن مردم از برخی قوانین و مقررات میتواند تاثیر مهمی در بهبود رابطه بیمار با پزشک، حقوق متقابل آنها در برابر یکدیگر و جلوگیری از ورود افراد پزشک نما در حوزه سلامت جامعه داشته باشد؛ از این رو روابط عمومی حوزه درمان در گفتگویی با دکتر جنتی مدیریت نظارت و اعتباربخشی، بایدها و نبایدهایی که در مراجعه به مطب پزشکان مورد لزوم است را جویا شده است که شرح مصاحبه به این قرار می باشد.

 

آیا پزشکان در هر مکان و بدون هیچ استانداردی میتوانند مطب تاسیس کنند؟ 

دکتر جنتی:هر چند مطب بعنوان محل کار شخصی می تواند از دیدگاه و سلیقه های فردی اطباء متاثر باشد اما حضور بیمار و مسئولیت نظارتی دانشگاه علوم پزشکی به آن بعدی اجتماعی می دهد، به همین دلیل تعیین ضوابط و استانداردهایی برای همگونی فعالیت ها، سهولت ارزیابی آنها و برقراری شرایطی که رضایت بیمار را فراهم آورد، ضروری است. پزشکان در زمان راه اندازی مطب می بایست اطلاعات و دستورالعمل ها را از معاونت درمان دریافت و نسبت به آنها آگاهی پیدا کنند.

 

با مراجعه به مطب پزشک، چه مدرکی دال بر فعالیت پزشک در آن مکان می باشد؟

دکتر جنتی:فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و لیسانسیه های درمانی به تناسب کسب امتیازهای آموزشی مورد تایید وزارت بهداشت، از سوی سازمان نظام پزشکی پروانه فعالیت دریافت می کنند، و نصب پروانه مطب در محل مناسب که در معرض دید مراجعین باشد ضروری است و بهترین راه برای آگاهی مراجعین است. همچنین کلیه افرادی که بعنوان دستیار، پرستار، بهیار، پزشکیار و عناوینی از این قبیل با پزشک همکاری می کنند موظف به دریافت مجوزهای قانونی هستند، و مدارک آنان نیز باید در معرض دید مراجعین نصب باشد. و حتما پروانه و مدارک نصب شده بر روی دیوار را با افراد شاغل در یک مرکز درمانی مطابقت داده شود. همچنین به مراکزی مراجعه کنند که دارای تابلو باشد.

 

پزشکان مجاز به انجام چه اقدامات درمانی در مطب هستند؟

دکتر جنتی :پزشکان به تناسب آموزش ها و مدارک تخصصی کسب شده، میتوانند از حداقل لوازم و تجهیزات پزشکی به منظور معاینه و مداوای بیماران استفاده کنند. مطب موسسه پزشکی نیست، به همین دلیل بکارگیری تجهیزاتی که استفاده از آنها نیاز به مجوز خاص دارد، مثل لوازم و تجهیزات پرتوپزشکی، آزمایشگاهی و انجام اعمال جراحی که در مراکز جراحی محدود و بیمارستان مجاز است، ممنوع است. بطور کلی اقداماتی که نیاز به بیهوشی عمومی یا آرامبخشی دارند و همچنین اعمال جراحی پرخطر در مطب قابل انجام نمی باشند.

 

امروز با افزایش تمایل مردم به اقدامات زیبایی چه اقداماتی در مطب میتواند انجام شود؟

دکتر جنتی:قبل از هر اقدام درمانی در مراکز درمانی حضور پزشک بر بالین بیمار الزامی است، این یک نکته اساسی است. در مساله زیبایی که بدلیل افزایش درخواست ها، شکایت ها نیز زیاد است، باید حتما قبل از مراجعه به مراکز درمان و زیبایی پوست، از فعالیت پزشک در آن محل مطمئن شوند. نکته دیگر اینکه اعمالی مانند لیپوساکشن، جراحی پلاستیک بینی و سایر اعمال مشابه بدلیل اینکه باید در بیمارستان ها انجام شود، در مطب خلاف قوانین مصوب بوده و از جایگاه قانونی برخوردار نیست.

 

آیا متخصصین رشته های درمانی برای تشخیص میتوانند در مطب از تجهیزات استفاده کنند؟

دکتر جنتی :هر پزشک در هر رشته یی براساس سرفصل های آموزشی و مدارک معتبر اخذ شده می تواند از تجهیزات خاص استفاده نماید، مثلا انجام آندوسکوپی توسط متخصص داخلی و سونوگرافی توسط متخصصین زنان و زایمان بدون گذراندن دوره مصوب وزارت بهداشت غیرمجاز است، همچنین درمان ارتودنسی ثابت توسط دندانپزشک عمومی و انجام شیمی درمانی در مطب خلاف مقررات قانونی است.

 

امروزه با گسترش ابزارهای تبلیغاتی، قوانین خاصی برای جلوگیری از سودجویی تعیین شده است؟

دکتر جنتی:هیچ یک از مراکز پزشکی نظیر مطب، مرکز جراحی محدود، بیمارستان و درمانگاه ها که به هر نام و عنوان از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مجوز و پروانه فعالیت دریافت کرده اند، حق انتشار آگهی تبلیغاتی که موجب گمراهی بیماران یا مراجعین به آنها باشد، ندارند. پزشکان برای تبلیغات به هر روش، باید از سازمان نظام پزشکی مجوز دریافت کنند. معاونت درمان بعنوان ناظر بر اقدامات درمانی براین مساله نیز با دقت پیگیر بوده و درصورت مشاهده تبلیغات نادرست در اسرع وقت اقدامات قانونی خود را انجام می دهد.

 

در برخی از مطب ها دارو به فروش می رسد و یا تحقیقاتی در مطب ها توسط پزشکان انجام می شود، آیا این کار قانونی است؟

دکتر جنتی:عرضه و فروش دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی و هر نوع محصول درمانی در مطب غیرمجاز است. همچنین هر نوع فعالیت غیردرمانی از جمله آموزش و تحقیقات بدون مجوز های رسمی در محیط مطب نیز غیرقانونی است.

 

در خاتمه اگر توصیه دارید بفرمایید:

دکتر جنتی:با آغاز طرح تحول نظام سلامت و تغییرات مثبت در حوزه مدیریت درمان در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه شاهد بهبود روند ارائه خدمات درمان در سطح کشور هستیم. البته کاستی هایی وجود دارد که تلاش های سازنده یی در حال انجام است. سامانه های متعددی از سوی وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و معاونت های درمان از جمله 1590، 190 و 1690 به مردم معرفی شده است، ولی از همکاران حوزه درمان بویژه پزشکان درخواست می کنم قبل از فعالیت در هر موسسه درمانی و همچنین قبل از تاسیس هر مرکز درمانی با مراجعه به کارشناسان معاونت درمان، قوانین  و  اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

  • گروه خبری : داخلی معاونت درمان ,عمومی در حوزه درمان ,بیمارستان های دانشگاهی,بیمارستان های غیردانشگاهی
  • کد خبر : 68453
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست