×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1396/11/05 - 23:02
  • بازدید : 1756
  • تعداد بازدید : 22
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
روابط عمومی معاونت درمان:

مراسم گرامیداشت روز پرستار برگزارشد/ دکتر آقاجانی: توجه به قشر پرستار، پاسداری از سلامتی مردم است

مراسم بزرگداشت روز پرستار با حضور دکتر آقاجانی رییس دانشگاه، دکتر حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت و جمع کثیری از پرستاران در دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد

مراسم گرامیداشت روز پرستار برگزارشد/ دکتر آقاجانی: توجه به قشر پرستار، پاسداری از سلامتی مردم است

معاونت درمان: مراسم بزرگداشت روز پرستار با حضور دکتر آقاجانی رییس دانشگاه، دکتر حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت و جمع کثیری از پرستاران روز سه شنبه سوم بهمن ماه در دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد.

 

گروه پرستاری بزرگترین حجم نیروی انسانی حوزه سلامت را تشکیل می دهند
 
دکتر آقاجانی رییس دانشگاه در این مراسم ضمن تبریک زادروز حضرت زینب(س) و روز پرستار اظهار داشت: از آنجا که گروه پرستاری بیشترین تعداد و بزرگترین حجم نیروی انسانی حوزه سلامت را تشکیل می دهند و منشاء خدمات بسیار مهمی در عرصه مراقبتها اعم از پیشگیری، درمان و توانبخشی هستند، باید بطور خاص به این گروه پرداخته شود و برای ارتقای شغلی آنان تمامی دست اندرکاران ذیربط اعم از وزارت بهداشت، دانشگاهها، انجمن های صنفی و ...تلاش کنند. 
 
توجه به قشر پرستاری در حقیقت توجه به سلامت جامعه و پاسداری از سلامتی مردم است
 
وی توجه به قشر پرستاری را در حقیقت توجه به سلامت جامعه و پاسداری از سلامتی مردم برشمرد و با اشاره به پیام وزیر بهداشت مبنی بر این که خدمت پرستاری یک راه میانبر برای کسب رضایت پروردگار است، گفت: این جمله ریشه در تعالیم دینی و باور عرفای ما دارد. از معصومان و عرفا بسیار شنیده ایم که راه میانبری برای کسب رضایت پروردگار وجود دارد و آن کسب رضایت مخلوق است. چنین قانونی در عالم خلقت قرار دارد که کسب رضایت خداوند از مسیر رضایت مخلوق می گذرد و این بسیار مهم است. 
دکتر آقاجانی افزود: ارزش کاری که همکاران پرستاری در تیمار بیماران و مراقبتهای همراه با محبت انجام می دهند کمتر از عبادت نیست. 
 
آموزشهای پرستاری باید متناسب با نیازهای موجود شکل گیرد
 
رییس دانشگاه حوزه پرستاری را بسیار وسیع برشمرد و به نقش چشمگیر آن در حوزه های بهداشت، پیشگیری، تشخیصی و درمانی در مراکز سرپایی و بیمارستانها، توانبخشی، آموزش و پژوهش و تولید علم و فناوری اشاره کرد.
دکتر آقاجانی در ادامه دو موضوع را در حوزه آموزش پرستاری مورد تاکید قرار دارد و افزود: متولیان آموزش پزشکی به معنای اعم آن باید از دیدگاه نظام ارایه خدمات به آموزش توجه داشته باشند. آموزش در حوزه پزشکی به معنای اعم آن باید برمبنای نیاز نظام سلامت، جامعه و مردم صورت گیرد. 
وی با تاکید براین مطلب که در حوزه پزشکی آموزش برای آموزش معنا ندارد گفت: ممکن است در حوزه های علوم فنی یا بخشهای دیگر علمی؛ اصالت آموزش را بتوانیم به خود علم دهیم اما اینجا بحث خدمت مطرح است؛ آن هم علم نافعی که بتواند سلامت مردم را تامین کند. بنابراین خوب است که به آموزش پرستاری نیز از دیدگاه ارایه خدمات سلامت نگاه کنیم و آموزشهای پرستاری را متناسب با نیازهای موجود شکل دهیم.
 
آموزش پرستاری بالینی نیازمند تقویت جدی است
 
رییس دانشگاه، آموزش پرستاری بالینی را نیازمند تقویت جدی برشمرد و اظهار داشت: آموزش های بالینی در مجموعه های پرستاری باید پررنگ تر شوند و یک تحول اساسی در این حوزه ایجاد کرد. مهارت در کار پرستاری در کنار علاقمندی و وجدان کاری حرف اول را می زند، بنابراین اساتید پرستاری ماهر باید به بالین رفته و وقت کافی را برای تقویت پرستاری بالین صرف کنند. این مهم است که پرستاری که در سی سی یو، آی سی یو و اورژانس کار می کند بتواند کارهای پیچیده را با سرعت لازم، دقت، مهارت و کمترین خطا انجام دهد. 
دکتر آقاجانی با اشاره به لزوم ایجاد گرایشها در آموزش پرستاری در دوره کارشناسی گفت: گرایشهای پرستاری در دوره کارشناسی فوق العاده اهمیت دارد. پرستار فارغ التحصیل علاوه بر مهارتهای عمومی پرستاری، لازم است که یک مهارت خاص نیز دارا باشد؛ مثلا ویژه آی سی یو تربیت شده باشد. بنابراین باید در عرصه بالین پرستاری، گرایش ایجاد کنیم که این موضوع کار جدی را می طلبد.
 
ارائه خدمات مورد قبول مردم و نظام سلامت از طریق نهضت بهره وری و کیفیت در بیمارستانها
 
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با توجه به نقش بزرگی که در نظام آموزش پزشکی و نظام ارایه خدمات سلامت کشور دارد باید مبدا تحولات نیز باشد. در این دانشگاه کارعظیمی را با عنوان نهضت بهره وری و نهضت کیفیت در بیمارستانها شروع کردیم که انشاءا... باعث ارتقای بیمارستانها و مراکز درمانی ما از جهات مختلف خواهد شد.
رییس دانشگاه با بیان توضیحاتی در خصوص این دو نهضت و ۱۶ شاخص کلیدی عملکرد در بیمارستانها افزود: یکی از کارهای بزرگ ما در این دوره در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بحث ارتقای بهره وری و افزایش توانمندی نیروی انسانی و ابعاد مختلف بهره وری در بیمارستانهاست.البته دو نهضت کیفیت و بهره وری همپوشانی های متعددی با یکدیگر دارند و همدیگر را تکمیل می کنند.
دکتر آقاجانی با اشاره به اینکه در نهضت کیفیت ملاک، استانداردهای نوین اعتبار بخشی است افزود:  استقرار این استانداردها در بیمارستاهای کشور از سال گذشته آغاز شده و امیدواریم امسال در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بتوانیم یک درجه عمیق تر از استانداردها را با نگرشی عمیق تر و جدیت بیشتر مستقر کنیم. وقتی این دو نهضت به هم پیوند می خورند ما شاهد بیمارستانهای بهره ور و با کیفیت، اقتصاد پویا، ارایه خدمات مورد قبول مردم و حوزه سلامت خواهیم بود. 
 
پرستار باید عمده وقت خود را صرف مراقبتهای بالینی بیمار کند
 
وی تاکید کرد باید سعی کنیم با برنامه ریزی و مداخلات موثر سهم مراقبتهای بالینی را در یک شیفت کاری پرستار افزایش دهیم. دکتر آقاجانی در ادامه گفت: پرستار باید عمده وقت خود را به مراقبتهای بالینی در کنار بیمار بپردازد و با بیمار ارتباط برقرار کند. مطمئنا بخشی که توانسته سایر گرفتاریهای پرستار در بخش را کاهش دهد و سیستم را به نحوی هدایت نموده که عمده وقت پرستار در کنار بیمار سپری شود، بسیار موفق تر است.
رییس دانشگاه با اشاره به ساختار فرایند اداره بیمارستانها گفت: متاسفانه بخش عمده ای از وقت پرستار صرف اموری غیر از مراقبتها می شود. باید وقت پرستار کمتر به پیگیری ها و ثبت اطلاعات و ... صرف شود البته این امور مهم هستند اما باید طوری برنامه ریزی شود که بیشتر وقت پرستار صرف مراقبتهای بالینی شود.
وی با اشاره به جذب نیروهای پرستاری در آزمون استخدامی اخیر و پرداختهای پرستاری اظهار داشت: بعنوان پنجاه و یکمین دانشگاه به سیستم پرداخت مبتنی بر عملکرد پیوستیم و این سیستم را در بیمارستانها مستقر کردیم. نتایج این طرح باعث بهبود پرداخت نیروهای پرستاری شد، دریافتی پرستاران فعال در بخشهای پرمخاطره که آسیب بالایی دارند تغییر یافت و پرستارانی که اضافه کار زیادی دارند نیز مورد توجه بیشتری قرار گرفتند.
وی در خاتمه سخنان خود اظهار امیدواری کرد که همه پرستاران در وظایف خطیر خود موفق باشند و در عرصه حرفه ای و زندگی روزهای خوشی پیش رو داشته باشند. 
 
گفتنی است در خاتمه این مراسم از ۱۲۱  پرستار نمونه مراکز پزشکی و بیمارستانهای تابعه دانشگاه با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تقدیر شد.
 
برای مشاهده فهرست پرستاران نمونه دانشگاه در سال 96 اینجا را کلیک کنید.
 
  • گروه خبری : داخلی معاونت درمان ,عمومی در حوزه درمان ,بیمارستان های دانشگاهی,بیمارستان های غیردانشگاهی
  • کد خبر : 57391
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست