×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1396/11/02 - 08:23
  • بازدید : 1738
  • تعداد بازدید : 17
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
روابط عمومی معاونت درمان:

آغاز راه نهضت بزرگ در بهره وری بیمارستانی/ کارگاه بهره وری و مدیریت هزینه درآمد بیمارستانی برگزار شد

اولین کارگاه بهره وری و مدیریت هزینه بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با حضور رییس و معاونان دانشگاه و تیم بیمارستان های دانشگاه،در سالن شهید احمدرضا احدی دانشگاه برگزار شد

کارگاه بهره وری و مدیریت هزینه درآمد بیمارستانی برگزار شد

معاونت درمان: اولین کارگاه بهره وری و مدیریت هزینه بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با حضور رییس و معاونان دانشگاه و تیم بیمارستان های دانشگاه، چهارشنبه ۲۷ دیماه در سالن شهید احمدرضا احدی دانشگاه برگزار شد.

در این اجلاس که روسا و مدیران، مدیران پرستاری، مدیران مالی و فناوری اطلاعات بیمارستانها و مراکز پزشکی تابعه دانشگاه حضور داشتند، دکتر آقاجانی رییس دانشگاه ضمن تبیین شاخص های کلیدی عملکرد موثر در افزایش بهره وری و مدیریت هزینه های بیمارستانها، توصیه هایی را در این خصوص مطرح کرد.

دکتر آقاجانی رییس دانشگاه در ابتدای سخنان خود این گردهمایی را کارگاهی کاملا مشارکتی و عملیاتی برشمرد و اظهار داشت: در دانشگاههای علوم پزشکی با واحدهای مختلفی در ارتباط هستیم که به دلایل مختلف، بیمارستانها از مهمترین واحدهای ما می باشند؛ زیرا بیمارستانها عمده نیروی انسانی، بالاترین سطح تخصص، ارایه عالیترین خدمات تخصصی و فوق تخصصی و بیشترین منابع مالی دانشگاه را به خود اختصاص داده اند. بنابراین بیمارستانها از ارکان مهم دانشگاه برای ارایه خدمات درمانی و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه هستند.

وی در ادامه گفت: دانشگاه کانون تولید دانش و فناوری و همچنین تربیت کننده نیروی انسانی ماهر برای حوزه سلامت می باشد و یکی از کانونهای اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص بیمارستانها هستند و بسیاری از مداخلات و رویکردهای جدید باید از بیمارستانها آغاز شود.

دکتر آقاجانی: برپایی دو نهضت در بیمارستان ها؛ نهضت بهره وری و نهضت کیفیت ضروری است

دکتر آقاجانی در سخنان خود تاکید کرد: در بیمارستانها باید دو نهضت برپا کنیم؛ نهضت بهره وری و نهضت کیفیت. در این راستا دانشگاه و بیمارستانها باید تمام تلاش خود را بکار گیرند، البته اصل این تحولات و پیشرفت ها از خود بیمارستانها آغاز خواهد شد.

وی در رابطه با بهره وری اظهار داشت: نهضت بهره وری درواقع تلاش برای بهبود تراز مالی و مدیریت هزینه ها و استفاده بهینه از نیروی انسانی و همه منابع در اختیار اعم از فیزیکی، مالی و انسانی می باشد.

رییس دانشگاه در مورد مقوله کیفیت افزود: بحث کیفیت در خدمات غیر پزشکی و مراقبتهای پزشکی و پرستاری مطرح می باشد و معیار ما سیستم اعتباربخشی نوین در بیمارستانهای کشور است که جامع ترین ابزار برای سنجش کیفیت به شمار می رود. انشاءا... در راستای نهضت کیفیت، باید  یک اعتباربخشی عمیق با کمک  بیمارستانها و با فرصت کافی توسط تیم تخصصی با جزییات کامل انجام پذیرد.

۲۷ دیماه ۹۶  آغاز یک راه بزرگ برای نهضت بهره وری در بیمارستانهاست

دکتر آقاجانی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ دو نهضت بهره وری و کیفیت تاکید کرد: امروز ( ۲۷ دیماه سال ۹۶ ) روز مهمی برای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و  آغاز یک راه بزرگ برای نهضت بهره وری می باشد.

وی در ادامه  گزارشی درخصوص تشکیل کمیته بهره وری و درآمد-هزینه در دانشگاه و بیمارستانها ارئه کرد و شرح وظایف کمیته ها و روند اقدامات صورت گرفته را بیان نمود و افزود: برنامه ریزی و هرگونه مداخله در بیمارستانها باید براساس اطلاعات دقیق باشد. حرکت بدون اطلاعات دقیق قطعا نتیجه مطلوبی در بر نخواهد داشت و باید براساس شواهد تصمیم گیری کنیم؛ وضعیت موجود را تحلیل کنیم که این امر کار مهم و دشواری است.

تبیین وضعیت موجود، آسیب شناسی، طراحی برنامه، اجرای برنامه عملیاتی و پایش؛ آن گامهای نهضت بهره وری هستند.

دکتر آقاجانی در ادامه گفت: در گام اول در راستای نهضت بهره وری باید  وضعیت  هزینه درآمد، نیروی انسانی و بهره وری بیمارستانها را با اطلاعات دقیق به تصویر بکشیم که خوشبختانه با تلاش مستمر سه ماهه این کار بزرگ انجام شده است. در  گام دوم باید وضعیت بیمارستان و فرآیندهای آن آسیب شناسی شوند تا مشکلات و نقاط قابل بهبود را پیدا کنیم.

دکتر آقاجانی تاکید کرد: در این کارگاه بنا داریم فرآیندهای درآمد هزینه و بهره وری را آسیب شناسی کنیم و براساس آن به برنامه های عملیاتی برسیم. یعنی با تبیین وضع موجود و آسیب شناسی که مقدمه بسیار مهم برای گام سوم می باشند به تدوین برنامه عملیاتی در بیمارستان برای مداخلات بپردازیم.

وی افزود: دانسته های ما باید به برنامه های عملیاتی تبدیل شود و با جدول زمانی مشخص برنامه ها اجرا شده و سپس توسط دانشگاه و خود بیمارستان مورد پایش قرار گیرد.

شایان ذکر است در این کارگاه یک روزه پس از ارائه توضیحات فنی توسط تیم تخصصی دانشگاه در مورد شاخص های مختلف بهره وری و مدیریت هزینه-درآمد، شاخص های مرتبط با هر بیمارستان در اختیار تیم مدیریتی آن مرکز قرار گرفت و این تیم ها با کمک کارشناسان تیم تخصصی دانشگاه به تحلیل و مقایسه این شاخص ها با سایر مراکز دانشگاه پرداختند و در پایان کارگاه، تصمیم گرفته شد که تا دو هفته بعد برنامه عملیاتی بیمارستان ها تدوین و در کارگاه دوم به بحث گذاشته شود و در صورت تصویب، اجرای مداخلات بر اساس برنامه عملیاتی در بیمارستان ها آغاز شود.

  • گروه خبری : داخلی معاونت درمان ,عمومی در حوزه درمان ,بیمارستان های دانشگاهی,بیمارستان های غیردانشگاهی
  • کد خبر : 57076
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست