×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1398/11/15 - 08:19
  • بازدید : 821
  • تعداد بازدید : 89
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
روابط عمومی معاونت درمان علوم پزشکی شهید بهشتی:

از سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی رونمایی شد

در نخستین جشنواره بیمارستان بهره ور از سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رونمایی شد

از سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دوشنبه چهاردهم بهمن ماه در نخستین جشنواره بیمارستان بهره ور که در سالن امام خمینی (ره) دانشگاه و با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزرات بهداشت، دکتر علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از مسئولان نظام سلامت برگزار شد، از سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی رونمایی شد.

 

سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی یک سیستم جامع و یکپارچه تصمیم‌یار مدیریتی و هوش تجاری است که در آن اطلاعات عملکردی بیمارستان‌ها از پایگاه‌های داده‌ای متنوع یکپارچه‌سازی و استاندارد شده و در قالب گزارش‌های عملکردی و داشبوردهای تخصصی در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

 

جامعیت، صحت، دقت و به هنگام بودن اطلاعات ویژگی منحصر به فرد این سامانه است که امکان برنامه‌ریزی و نظارت هدفمند بر توزیع و مصرف منابع، ارتقای بهره‌وری و بهبود کیفیت خدمات درمانی را فراهم آورده است.

 

به منظور فراهم آوردن امکان تجمیع اطلاعات، کدینگ فعالیت‌ها و اقدامات بیمارستانی استانداردسازی و در سامانه های مرتبط اعمال شده است. همچنین یکسان‌سازی کدینگ حدود ۸۰۰۰ قلم دارو و ۸۲ هزار قلم لوازم پزشکی تا کنون با موفقیت در سامانه HIS  بیمارستان ها اعمال شده است.

 

 تجمیع و استانداردسازی اطلاعات برای ۱۳ سامانه اطلاعات بیمارستانی انجام شده است. بدین منظور HISبیمارستان‌ها به عنوان محور تجمیع اطلاعات در نظر گرفته شده و سایر اطلاعات از سامانه‌های پرداخت مبتنی بر عملکرد (قاصدک)؛ آمار و اطلاعات بیمارستان‌ها (آواب)؛ نیروی انسانی (آذرخش)؛ حسابداری حقوق و دستمزد (آذرخش)؛ حضور و غیاب کارکنان (کسری)؛ نظام نوین مالی (روزآمد)؛ نوبت‌دهی بیماران سرپایی؛ علم‌سنجی اعضای هیئت علمی؛ بایگانی الکترونیکی مدارک پزشکی و سامانه بایگانی و تبادل تصویر (PACS) به سامانه HIMاضافه شد.

 

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مهرماه سال ۱۳۹۶ تحلیل جامعی در زمینه وضعیت عملکرد بیمارستان‌های تحت پوشش انجام داد. نتایج این بررسی‌ها نشان داد که بیمارستان‌های دانشگاه از سطح بهره‌وری قابل قبولی برخوردار نیستند.

 

بهره‌وری پایین منابع انسانی، استفاده غیربهره‌ور از فضای فیزیکی، استفاده ناکافی از تخت‌های بستری و فضاهای درمانی، استفاده محدود و ناکارا از تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای، آشفتگی در مدیریت دارو و ملزومات پزشکی و فقدان اطلاعات جامع، به موقع و قابل اعتماد جهت تصمیم‌گیری از جمله چالش‌های بیمارستان‌ بود.

 

در این شرایط نیاز به نظام ارتقای بهره‌وری و برنامه‌های منسجم احساس شد و بر این اساس کمیته مدیریت بهره‌وری در ستاد دانشگاه و تمامی بیمارستان‌های تابعه تشکیل شد. ایجاد ساختار راهبری بهره‌وری در دانشگاه سرآغاز شکل‌گیری نظام جامع مدیریت بهره‌وری بیمارستان‌های دانشگاه بود.

 

 اقدامات بنیادین این برنامه طی دو سال گذشته دستاوردهای ارزنده و بی‌سابقه‌ای برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نظام سلامت کشور به ارمغان آورده است.

  

افزایش کیفیت خدمات درمانی، مدیریت هزینه ها و افزایش کارایی، ارتقای رصایت مندی بیماران و ارتقای کیفیت آموزش بالینی با محوریت بیمار از مهمترین اهداف نظام ارتقای بهره وری بیمارستان های دانشگاه است.

 

نخستین جشنواره بیمارستان‌ بهره‌ور با ابتکار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سطح بیمارستان‌های تابعه دانشگاه برگزار شده است. این جشنواره بخشی از نظام جامع مدیریت بهره‌ری بیمارستان‌های دانشگاه است که از مهرماه ۱۳۹۶ شکل گرفته است.

 

از آن زمان تا کنون تمامی بیمارستان‌های دانشگاه مجموعه برنامه‌های ارتقای بهره‌وری را همراستا با اولویت‌ها و سیاست‌های دانشگاه پیگیری کرده و به نتایج ارزشمندی دست یافته‌اند.

 

جشنواره بیمارستان بهره‌ور، رویدادی است که در آن ضمن انتقال تجربیات از دستاوردهای بیمارستان‌ها رونمایی و از تلاش‌های صورت گرفته تقدیر می شود.

 

ترویج فرهنگ بهره‌وری در بیمارستانها و ایجاد فضای حمایت از برنامه‌های ارتقای عملکرد، ایجاد بستر تبادل تجربیات، تجلیل از دستاوردهای بیمارستان‌ها در حوزه بهره‌وری، جریان‌سازی در سطح دانشگاه و بخش سلامت کشور و نتیجه‌محوری و اصالت بخشیدن به دستاوردها و نتایج از اهداف اصلی این جشنواره است.

 

برگزیدگان جشنواره

 

در این مراسم نشان زرین نخستین جشنواره بیمارستان بهره ور به مرکز آموزشی، پزشکی و درمانی اخترو بیمارستان شهدای پاکدشت و نشان سیمین جشنواره به مرکز آموزشی، پزشکی و درمانی لقمان حکیم و بیمارستان شهید مفتح ورامین اعطا شد.

 

همچنین در ادامه از مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی مفید در حوزه مدیریت بهره‌ور کاهش هزینه های دارو و لوازم پرونده های بیماران بستری، از مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی امام حسین (ع)در حوزه ارزیابی سیستماتیک و بهره‌ور رفتار حرفه‌ای دستیاران بالینی، از مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی آیت الله طالقانیدر حوزه مدیریت بهره‌ور درمانگاه و اتاق عمل، از مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی طرفه در حوزه تعامل بهره‌ور با بیماران و رعایت حقوق گیرندگان خدمت و از مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی مسیح دانشوری در حوزه تعامل بهره‌ور با خیرین سلامت به عنوان پنج تجربه برتر نخستین جشنواره بیمارستان بهره‌ور تقدیر شد.

  • گروه خبری : داخلی معاونت درمان ,عمومی در حوزه درمان ,بیمارستان های دانشگاهی,بیمارستان های غیردانشگاهی
  • کد خبر : 88325
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست