×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1399/04/25 - 13:28
  • بازدید : 772
  • تعداد بازدید : 176
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
اداره طب ایرانی دانشگاه:

روز ملی طب ایرانی، روزی به نام شکوه علمی ایرانیان در تقویم ملی است

دکتر سیده وجیهه میرابوطالبی متخصص طب ایرانی و کارشناس اداره طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پیامی 25 تیرماه مصادف با روز ملی طب ایرانی را به پزشکان ایرانی بویژه پزشکان فعال در حوزه طب ایرانی تبریک گفت

روز ملی طب ایرانی، روزی به نام شکوه علمی ایرانیان در تقویم ملی است

دکتر سیده وجیهه میرابوطالبی متخصص طب ایرانی و کارشناس اداره طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پیامی 25 تیرماه مصادف با روز ملی طب ایرانی را به پزشکان ایرانی بویژه پزشکان فعال در حوزه طب ایرانی تبریک گفت.

 

دکتر میرابوطالبی در گفتگو با روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، با اشاره به حضور موفق پزشکان ایرانی در صحنه های موفق علم پزشکی جهانی، این روز را یادآور شکوه علمی ایرانیان در تقویم ملی و عظمت ایرانیان از دیروز تا امروز در حوزه پزشکی خواند.

 

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری های انجام شده در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، اخیرا سازمان جهانی بهداشت، با رسمیت شناختن طب سنتی ایران و اعلام موافقت رسمی خود برای واحد طب سنتی، مکمل و تلفیقی، سازمان جهانی بهداشت برای نگارش و انتشار اسناد رسمی دستورالعمل‌های آموزشی و اقدامات بالینی (Benchmark) طب ایرانی(persian medicine) را تهیه و ابلاغ کرد.

 

کارشناس  اداره طب ایرانی معاونت درمان دانشگاه، اظهار داشت: طب سنتي ايران سامانه و مكتبي است كامل که با بهره گیری از روش هاي تشخيصي، سبب شناسي و تكيه بر تفاوت هاي بين فردي (مزاج) در زمينه حفظ سلامت و درمان بيماري ها و متكي بر پشتوانه علمي و تجربي چند هزار ساله ايرانيان و كوشش حكيمان بزرگ ایرانی بویژه در دوران تمدن اسلامي، بازنگاري و تدوين يافته و به نقطه كمال نسبي خود رسيد.

 

وی با اشاره به استقبال مردم، محققان و پزشکان به طب مکمل درسال های اخیر، گفت: در دنیا استفاده از طب مکمل در کنار طب رایج به عنوان راه گشا در درمان بیماری ها استفاده می شود. زیرا استفاده کمتر از ترکیبات شیمیایی و جایگزینی آن با داروهای طبیعی و گیاهی تاثیر بیشتری بر روند درمان دارد.

 

دکتر میرابوطالبی از طب ایرانی بعنوان قدیمی ترین شکل از ساختار پزشکی یاد کرد، و افزود: در حقیقت طب سنتی ما ایرانیان قسمتی جدا نشدنی از زندگی جوامع مختلف کشور است که با پیشینه چند صد ساله، ظرفیت بالایی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری ها دارد.

 

وی، کلنگري، اعتقاد به هويت روحاني، جسماني، رواني و اجتماعي براي انسان، توجه به كيفيات فاعله و منفعله و اخلاط اربعه، تأكيد بر پيشگيري از بيماري ها با اصلاح سبك زندگي، تقويت جنبه‌هاي معنوي، فراهم كردن زمينه و شرايط مطلوب براي فعاليت سامانه دروني موسوم به قوه مدبره يا طبيعت و نيز تقدم درمان‌هاي غذائي و طبيعي بر درمان‌هاي داروئي و تقدم داروهاي ساده و مفرد بر داروهاي مركب و بالاخره درمان‌هاي غيرتهاجمي بر درمان‌هاي تهاجمي را ازمهمترین ویژگی های این علم خواند.

 

این متخصص طب ایرانی یادآور شد: متاسفانه امروزه روش های تهاجمی همچون فصد، زالو درمانی، حجامت و .. توسط افراد غیر پزشک و متخصص در این رشته، بدون در نظر گرفتن شرایط بیمار بعنوان طب ایرانی تعریف می شود. و این در حالی است که در بسیاری از درمان ها نباید اعمال تهاجمی برای بیمار انجام داد. و به همین دلیل شاهد برخی عوارض ناخواسته در بیماران هستیم.

 

وی تاکید کرد: نکته قابل تامل و مهمی که وجود دارد این است که حتی درمان با داروهای گیاهی اگر توسط پزشک متخصص طب سنتی و استادان این رشته صورت نگیرد، آسیب های جدی به سلامت ایجاد می کند. و این تصور که فقط داروهای شیمیایی عارضه ایجاد می کنند و گیاهان، عارضه ای ندارند بسیار اشتباه است. و این امر مستلزم آگاهی افراد در این زمینه و اقدامات جدی تر متولیان این امر را می طلبد.

 

دکتر میرابوطالبی در خاتمه ضمن تشکر از زحمات همه فعالان در عرصه طب ایرانی و بزرگانی که برای شناخته شدن آن تلاش می کنند، خاطرنشان کرد: امید است با کمک مسئولین امر به ویژه در حوزه نظارت، دست همه افرادی که با نظرات غیر کارشناسانه و غیر علمی، اجازه ورود به درمان را به خود داده اند، و اصول اولیه درمان که بر پایه اصلاح سبک زندگی می باشد را فراموش کرده اند و سلامت جامعه را به خطر می اندازند قطع گردد.

 

 این متخصص طب ایرانی، فراهم کردن شرایط مناسب برای متخصصین رشته طب سنتی که از فارغ التحصیلان رشته پزشکی وارد دوره تخصصی طب سنتی شده اند را یک اولویت مهم دانست و خاطرنشان کرد: آشنایی هر دو علم طب سنتی ایرانی و طب رایج، و تلفیق آن ها ضروری است. و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغی برای سلامت و تاکید ایشان به این مهم، امید است در به روز رسانی طب سنتی، گامی موثر برداشته شود.

  • گروه خبری : داخلی معاونت درمان ,عمومی در حوزه درمان ,بیمارستان های دانشگاهی,بیمارستان های غیردانشگاهی
  • کد خبر : 94442
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست