×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1400/06/20 - 11:24
  • بازدید : 82
  • تعداد بازدید : 79
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
برای تشخیص و درمان قارچ سیاه :

وبینار آموزشی « موکور مایکوزیس و کووید 19 ( قارچ سیاه ) ویژه پرستاران و پزشکان برگزار شد

با توجه به شیوع بیماری موکورمایکوزیس ( قارچ سیاه ) در بیماران مبتلا به کووید 19 و ضرورت تشخیص و درمان به موقع به منظور کاهش مرگ و میر در این بیماران، وبینار آموزشی « موکور مایکوزیس و کووید 19 » برگزار شد

وبینار آموزشی « موکور مایکوزیس و کووید 19 ( قارچ سیاه ) ویژه پرستاران و پزشکان برگزار شد

با توجه به شیوع بیماری موکورمایکوزیس ( قارچ سیاه ) در بیماران مبتلا به کووید 19 و ضرورت تشخیص و درمان به موقع به منظور کاهش مرگ و میر در این بیماران، وبینار آموزشی « موکور مایکوزیس و کووید 19 » برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ وبینار مذکور توسط مدیریت پرستاری معاونت درمان و همکاری مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی لقمان حکیم ویژه پرستاران و پزشکان مراکز درمانی دانشگاهی و غیر دانشگاهی برنامه ریزی و در روز سه شنبه 16 شهریور ماه تشکیل شد.

 

به گفته مدرسین این دوره، موکورمایست‌ها ( قارچ سیاه ) در سراسر محیط به ویژه در گرد و غبار، خاک، چوب پوسیده و  محیط های مرطوب وجود دارند و پیوسته از طریق تنفس وارد بدن ما می شوند اما در افراد سالم قادر به ایجاد عفونت نیستند.

 

همچنین قارچ سیاه در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، سرطان، نوتروپنی، پیوند عضو و در صورت مصرف طولانی مدت با دوز بالای استروئیدها می‌توانند منجر به موکورمایکوزیس بشوند. برای مدیریت این بیماری که با مرگ و میر بالایی همراه است، تشخیص به موقع از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 

برای تشخیص موکورمایکوزیس از روش‌های آزمایشگاهی، نمونه برداری بافتی و روش‌های تصویربرداری ( تصویربرداری مغز، سینوس‌ها و ریه‌ها ) استفاده می‌شود. مدیریت ریسک فاکتورها و تجویز داروهای ضدقارچ ( از جمله آمفوتریسین Bلیپوزومال ) و در صورت نیاز اقدامات جراحی از جمله برنامه درمان این بیماری هستند. برای بهبود پیامدهای بیمار شروع درمان منوط به نتایج تست های تشخیصی نبوده و لازم است درمان‌های مناسب در اسرع وقت شروع شود.

 

مدیریت ریسک فاکتورها به ویژه کنترل دقیق قند خون بیمار و تجویز منطقی و مناسب کورتیکواستروئیدها در کووید 19 علاوه بر کمک به درمان موکورمایکوزیس، نقش مهمی در پیشگیری از بروز این بیماری دارند.

 

در خاتمه وبینار بر رعایت بهداشت فردی بیمار، رعایت احتیاطات استاندارد، ضدعفونی وسایل اکسیژن رسانی به بیمار، ضدعفونی ونتیلاتورها و اکسیژن سازها، مدیریت درد و اضطراب بیماران و رعایت اصول درمان دارویی با آمفوتریسین Bدر مراقبت پرستاری این بیماران تاکید شد.

 

گفتنی است دکتر ایلاد علوی فلوشیپ بیماری‌های عفونی در بیماران مبتلا به نقص ایمنی و پیوند و مهناز نیک پیما کارشناس کنترل عفونت مدیریت پرستاری دانشگاه مدرسین وبینار مذکور بودند.

  • گروه خبری : داخلی معاونت درمان ,عمومی در حوزه درمان ,بیمارستان های دانشگاهی,بیمارستان های غیردانشگاهی
  • کد خبر : 107927
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست