تحلیل علل ریشهای وقایع ناخواسته درمانی؛ گامی استوار در اصلاح فرآیندها و تضمین سلامت بیمار
جلسه آموزشی تحلیل علل ریشهای با حضور کارشناسان وقایع ناخواسته درمانی بیمارستانهای تحت پوشش، در روزهای سهشنبه و چهارشنبه مورخ 17 و 18 تیر 1404 در سالن جلسات معاونت درمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، طی این نشست دکتر خدیجه مالمیر، مدیر نظارت و اعتباربخشی، ضمن قدردانی از تلاشهای همکاران، بر نقش کلیدی آنان در شناسایی وقایع و تسهیل مداخلات اثربخش تا مرحله اصلاح فرآیند تأکید کرد.
وی افزود که تیمهایی که بتوانند فرآیندهای مشکلدار را شناسایی و اصلاح نمایند، پس از ارزیابی توسط کارشناس وقایع ناخواسته درمانی معاونت، کاربرگ مربوط به بهترین تجربه به تمامی بیمارستانها و مراکز جراحی محدود و سرپایی ابلاغ خواهد شد.
دکتر مالمیر همچنین یادآور شد که هرگونه نقص در گزارشدهی وقایع ناخواسته و اصلاح فرآیندهای مرتبط، میتواند به طور مستقیم بر نمره اعتباربخشی بیمارستان، درخواست افزایش و توسعه بخشها و تجهیزات موسسات و مراکز، و تمدید پروانه بهرهبرداری آنان تأثیرگذار باشد.
کارشناس وقایع معاونت درمان، شیدا وحیدی، در ادامه به تشریح روند انجام تحلیل علل ریشهای، نحوه گزارشدهی وقایع، و ارتباط نسلهای ایکس و بیبی بومر با نسلهای وای، زد و آلفا پرداخت. همچنین اصول مذاکره موفق را مطرح کردند.
در پایان، توضیح مختصری درباره بخشهای دو جلد کتاب «ارزیابی ریسک وقایع ناخواسته درمانی با رویکرد حمایتطلبی» و «مدیریت رویداد هرگز» و درسآموختههای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه شد.
نظر