×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1398/06/27 - 11:53
  • بازدید : 847
  • تعداد بازدید : 154
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
روابط عمومی معاونت درمان:

دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دانشگاهی پیشرو در اجرای برنامه ایمنی بیمار/طرح "دوستدار ایمنی بیمار "در بیمارستان طالقانی اجرا می شود

دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را جزو دانشگاههای پیشرو در زمینه اجرای برنامه ایمنی بیمار برشمرد که همواره اقدامات نوینی را در حوزه های مختلف آغاز کرده و الگوی مناسبی برای سایر دانشگاهها است

دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دانشگاهی پیشرو در اجرای برنامه ایمنی بیمار

معاونت درمان: دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را جزو دانشگاههای پیشرو در زمینه اجرای برنامه ایمنی بیمار برشمرد که همواره اقدامات نوینی را در حوزه های مختلف آغاز کرده و الگوی مناسبی برای سایر دانشگاهها است.

 

مراسم گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار با حضور دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، دکتر کریستف هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، دکتر محمد آقاجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر رضا گل پیرا سرپرست مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، دکتر هادی میرهاشمی معاون درمان دانشگاه، سه شنبه ۲۶ شهریورماه در بیمارستان آیت الله طالقانی برگزار شد.

 

دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار، ارایه گزارش صحیح موارد بروز خطاهای ایمنی بیمار را مهمترین موضوع در این راستا برشمرد و به طراحی سامانه  never eventاز سال گذشته برای ثبت این خطاها اشاره کرد.

عدم ارایه گزارش خطاها در مهلت مقرر تخلف است

وی خطاهای پزشکی را بخشی از رخدادهای اجتناب ناپذیر عنوان کرد که شناسایی و گزارش آنها از سوی بیمارستانها و دانشگاهها باید به صورت صحیح و دقیق انجام پذیرد و عدم ارایه گزارش خطاها از سوی مرکز درمانی یا دانشگاه در مهلت مقرر را یک غفلت برشمرد که مورد مواخذه قرار می گیرد.

دکتر جان بابایی با تاکید بر لزوم تشریک مساعی تمامی همکاران در این زمینه گفت: سنگ بنای ایمنی بیمار، گزارش دقیق و صحیح موارد خطا است که درصورت گزارش صحیح می تواند ریشه یابی شده و در نهایت برنامه ریزی برای کاهش آن انجام پذیرد.

تداخلات دارویی از مهمترین خطاهای پزشکی در حوزه داروها است

وی آموزش خط مقدم ارایه دهندگان خدمت در مراکز درمانی را گام بعدی برشمرد که باعث پیشگیری از بروز آنها می شود و  توجه به زیرساختها، ارتقای سیستم ها و اعتبار بخشی را از دیگر موارد مهم در این خصوص عنوان کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت، تداخلات دارویی را از مهمترین خطاهای پزشکی در حوزه داروها ذکر کرد و در خصوص تجویز منطقی داروها و فراورده های خونی برای بیماران توصیه هایی را بیان کرد.

دکتر جان بابایی با اشاره به افزایش دانش ایمنی بیمار در جهان تاکید کرد: آموزش به ارایه دهندگان خدمت باعث کاهش بروز موارد خطا می شود بنابراین باید توجه بیشتری به آموزش در این زمینه شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در خاتمه سخنان خود دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را دانشگاهی پیشرو در زمینه  اجرای طرح ایمنی بهداشت برشمرد که اقدامات نوین و بسیارخوبی در حوزه های مختلف شروع کرده است و می تواند الگوی مناسبی برای سایر دانشگاهها باشد.

بیمارستان آیت الله طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یکی از بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیماراست  

در ادامه مراسم دکتر رضا گل پیرا سرپرست مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار اظهار داشت: کادر پزشکی تلاش می کنند به بهترین نحو بیمار را درمان کنند، به نحوی که در حین انجام اقدامات درمانی آسیبی به بیمار وارد نشده و دردی به دردهای وی اضافه نشود.

وی با اشاره به احتمال بروز مخاطرات برای بیمار در حین انجام اقدامات درمانی گفت: طبق مطالعات، هنگام انجام اقدامات درمانی ۱۰ درصد احتمال بروز خطا وجود دارد که ممکن است باعث آسیب جدی به بیمار شود اما ۷۵ درصد از آنها قابل پیشگیری هستند. همچنین ۱۵ درصد از هزینه بیماران در اثر بروز خطاهای درمانی است که قابل پیشگیری هستند.

به گفته دکتر گل پیرا، موضوع ایمنی بیمار از گذشته در ایران مورد توجه بوده است و در سال ۸۹ با انعقاد تفاهم نامه ای بین معاون درمان وزارت بهداشت ایران و سازمان جهانی بهداشت؛ ۱۰ بیمارستان کشور به عنوان بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار انتخاب شدند که بیمارستان آیت ا... طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یکی از بیمارستانهای مذکور بود.

وی با اشاره به آموزش و فعالیت تیم های متعدد در کشور و اقدامات صورت گرفته در این راستا  افزود: امروزه اکثر چالشهای ایمنی تحت کنترل قرار دارد و در حال حاضر تمام خطاها ثبت می شود. این فرهنگ می تواند به شناسایی خطاها، برنامه ریزی برای کاهش آنها و اتخاذ روشهای مناسب و ایمن برای ارایه خدمات و در نهایت پیشگیری از بروز خطا منجر شود.

دکتر گل پیرا عفونت ها و خطاهای بیمارستانی را از جمله  مواردی برشمرد که نیاز به توجه بیشتر دارند و از همکاران خواست بحث ایمنی بیمار را جدی گرفته و تا جای ممکن از بروز خطاهای مربوطه پیشگیری کنند.

۷۵ درصد خطاهای ناشی از مداخلات پزشکی قابل پیشگیری است

دکتر سیدهادی میرهاشمی معاون درمان دانشگاه  نیز ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار درخصوص  نهادینه شدن دیدگاه ایمنی بیمار در نظام سلامت و نمای الکترونیک آن توضیحاتی بیان کرد.

دکتر میرهاشمی با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد خطاهای ناشی از مداخلات پزشکی قابل پیشگیری است که در این صورت ۱۰ درصد منابع مالی را می توان ذخیره کرد.

وی با بیان این مطلب که ایمنی بیمار صرفا یک کار درمانی نیست و همکاری و تعامل همه مجموعه بیمارستانی را می طلبد، به تبیین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درخصوص ایمنی بیمار پرداخت که در چهارچوب دستورالعملهای ابلاغی وزارت بهداشت یک رویکرد سیستماتیک در این دانشگاه ایجاد شده است.

دکتر میرهاشمی در ادامه به موضوعاتی نظیر سیاستگذاری در سطح دانشگاه، برگزاری کارگاه آموزشی برای تمامی دستیاران، اطلاع رسانی درخصوص ارتقای ایمنی بیمار، تهیه چک لیست در راستای آگاهی بیمار، طراحی سامانه  never   event اشاره کرد.

وی با تاکید بر ثبت دقیق و صحیح خطاها در سامانه never   event، حرکت به سمت ایمنی بیمار را اولویت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبشهتی برشمرد و اظهار امیدواری کرد با همت و تلاش مضاعف همکاران در سطوح مختلف نظام سلامت شاهد افزایش ایمنی بیمار باشیم.

اولین گام در راستای افزایش ایمنی بیمار، شناسایی خطاها و گزارش صحیح آنهاست

در این مراسم دکتررضا زندی رییس بیمارستان طالقانی با اشاره به اهمیت نهادینه شدن فرهنگ ایمنی بیمار در تمام سطوح  ضمن ارایه گزارشی از موارد خطاهای ایمنی بیمار گزارش شده در یکسال گذشته در این بیمارستان گفت: اولین گام برای پیشرفت در راستای ایمنی بیمار شناسایی خطاها و گزارش صحیح آنهاست تا در راستای رفع آنها برنامه ریزی صورت پذیرد.

دکتر زندی درخاتمه سخنان خود با تاکید بر ضرورت گزارش دقیق موارد خطاها اظهار امیدواری کرد با ارایه آموزشهای لازم به ارایه دهندگان خدمات در بیمارستانها در آینده شاهد افزایش ایمنی بیمار و کاهش بروز خطاها باشیم.

در خاتمه مراسم مذکور با حضور دکتر هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، دکتر محمد آقاجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهبدبهشتی، دکتر رضا گل پیرا سرپرست مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت،  با اهدای لوح تقدیر از کارشناسان نمونه ایمنی بیمار در مراکز مختلف کشوری تقدیر به عمل آمد. دکتر زهرا عقیلی تکیه از بیمارستان مهدیه، معصومه رمضان پور از بیمارستان طالقانی، فرناز مستوفیان از وزارت بهداشت، دکتر سید محمد سادات کچویی از وزارت بهداشت، دکتر مینا طلسمچیان از بیمارستان شریعتی ، فاطمه طالبی از بیمارستان ضیائیان و دکترمریم عامری از بیمارستان فیروزگر از جمله تقدیر شدگان بودند.

  • گروه خبری : داخلی معاونت درمان ,عمومی در حوزه درمان ,بیمارستان های دانشگاهی,بیمارستان های غیردانشگاهی
  • کد خبر : 82714
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست