×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1395/10/06 - 10:22
  • بازدید : 1436
  • تعداد بازدید : 59
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
روابط عمومی معاونت درمان:

دکتر آقاجانی: علاوه بر خدمات درمانی، توجه ویژه به خدمات اقامتی و هتلینگ بیمارستانی ضرورت دارد

دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در جشنواره ارتقاء هتلینگ و پروژه های نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تمامی مجموعه دانشگاه که درعرصه هتلینگ، نوسازی و ارتقای کیفیت خدمات بیمارستان ها در طی چند سال اخیر تلاش مضاعفی را عهده دار شدند تقدیر کرد

علاوه بر خدمات درمانی، توجه ویژه به خدمات اقامتی و هتلینگ بیمارستانی ضرورت دارد

دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در جشنواره ارتقاء هتلینگ و پروژه های نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تمامی مجموعه دانشگاه که درعرصه هتلینگ، نوسازی و ارتقای کیفیت خدمات بیمارستان ها در طی چند سال اخیر تلاش مضاعفی را عهده دار شدند تقدیر کرد.

دکترمحمد آقاجانی اظهار داشت: در بیمارستان داری امروز دنیا دیگر صرفا پرداختن به بحث خدمات پزشکی درعرصه رقابت به تنهایی کارساز نیست یعنی هر بیمارستانی که می خواهد درعرصه ارایه خدمات رقابت موثری داشته باشد و برنده این رقابت باشد باید علاوه برخدمات و کیفیت مراقبت های پزشکی حتما باید خدمات اقامتی و هتلینگ را بطور جدی در دستور کار خود قرار دهد.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: توجه ویژه به استانداردهای خدمات اقامتی در بیمارستان های دولتی ما دیر شروع شده و بیمارستان های خصوصی ما سالهای بسیاری بود که این را حس کرده بودند که برای رقابت باید در این زمینه هزینه بیشتری کنند وبیشتر کرامت وحرمت مردم را حفظ کنند.

وی با تاکید بر پیشرو بودن کشور ما دربحث اعتباربخشی اظهار داشت: خوشبختانه کشور ایران در خاورمیانه کشوری پیشرو در زمینه اعتباربخشی است ولی اصلا هیچ اشاره ای به خدمات هتلینگ در این زمینه نشده البته در کشورهایی که خدمات هتلینگ رشد یافته است آنها به عنوان ضرورت های بنیانی راه اندازی بیمارستان ها تلقی می شود و در حالی است که اگر این استانداردها نباشد اصلا حق فعالیت را ندارند.

دکتر آقاجانی ادامه داد: ما درگذشته بیمارستانی داشتیم که درجه یک و عالی معرفی شده بود که تخت های این بیمارستان نمونه زنگ زده بودند که دراین زمینه یک اتفاق روی داد یعنی ما بارویکردی جدید به عرصه بیمارستان داری در سه سال اخیر مواجه شدیم و این فرهنگ دربیمارستان های دولتی ما بصورت گسترده ایجاد شد که ما باید خدمات  و فضای مناسب اقامتی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه بحث ارتقای هتلینگ بیمارستانی در استاندارهای اعتباربخشی نیز لحاظ شد، افزود:بحث هتلینگ بیمارستانی با ۱۶استاندارد و۶۲سنجه در متن اعتباربخشی ما لحاظ شد ودر حال حاضر اگر بیمارستانی بخواهد درجه یک و عالی باشد نمی تواند خدمات اقامتی متوسطی داشته باشد و باید آنها را بهبود ببخشد.

معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر این نکته که محورهای هتلینگ فقط شامل فضای فیزیکی و تخت های بیمارستانی نسیت؛ خاطرنشان کرد: محورهای متعددی درارایه خدمات هتلینگ بیمارستانی حائز اهمیت است و مدیران بیمارستان ها باید تمامی محورها را مورد توجه قرار دهند. درحال حاضر مردم فهیم و قدرشناس ما درحدود۸۶درصد از مجموعه خدمات هتلینگ کشور اظهار رضایتمندی دارند و ما هنوز با استانداردها فاصله داریم.

دکتر آقاجانی سه محور مهم در هتلینگ بیمارستانی را برشمرد وافزود: ارتقای فضای فیزیکی بیمارستانها یکی از محورهای مهم در هتلینگ بیمارستانی است ودیگری تجهیزات هتلینگ مثل تخت و سایر ملحقات تخت است. همچنین بحث سوم تاسیسات است یعنی اگر سیستم گرمایشی وسرمایشی و سیستم تهویه مناسب در اتاق بیماران وجود نداشته باشد،آرامشی درکار نخواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم تعاملات مناسب انسانی و برخورد مناسب با بیماران به عنوان یکی از ارکان مهم رضایتمندی بیماران یاد کرد وگفت: اگر اتاق بیمار و همراه بیمار زیبا باشد، تخت مناسب داشته باشد ولی عواملی که در بخش فعالیت می کنند رفتار وبرخورد مناسبی با بیمار وهمراهان نداشته باشند در قضاوت و میزان رضایتمندی آنها موثر است. همچنین بهبود وضعیت وکیفیت تغذیه ای بیمارستان ها نیز از دیگر عوامل موثر در رضایتمندی مردم از خدمات اقامتی دارد.

دکتر آقاجانی بر لزوم توجه ویژه به حفظ حریم خصوصی بیماران تاکید کرد وافزود: علاوه بر توجه به حفظ حریم خصوصی بیماران تلاش هایی نیز درخصوص تخصیص فضاهای تک نفره واختصاصی زایمان صورت گرفته و این موضوع اقدام بسیار بزرگ و نوآورانه ای است که بیمارستان های خصوصی نیز می خواهند در این مسیر پشت سر بیمارستانهای دولتی حرکت کنند واین اتفاق بسیار جدید و خوشایندی است که بیمارستان های دانشگاهی ما در نوک پیکان باشند، و سایر مراکز به دنبال آنها حرکت کنند و فرهنگ ارایه خدمات را از آنها یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه امروزه کیفیت ارایه خدمات هتلینگ بیمارستانی در برخی از بیمارستان های دولتی ما از بیمارستان های خصوصی کشور جلوتر است، افزود: ما حتی در مناطق محروم نیز بیمارستان های بسیار زیبا وبا امکانات خوب و آراسته وبا تجهیزات مدرن داریم که این باعث افتخاردر عرصه خدمت رسانی به مردم است  که مردم از بیمارستان های دولتی استفاده می کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت بر لزوم توجه و نگاه ویژه به بحث گردشگری سلامت در کشور، متذکر شد: کشور ما از لحاظ تیم پزشکی درخاورمیانه حرف اول را می زند و باید از لحاظ بیمارستان داری نیز حرف اول را بزنیم. همچنین برای جلب توریست خارجی که برای درمان به کشور ما مراجعه می کنند نیز می بایس تلاش های بسیاری انجام دهیم وکیفیت بیمارستان ها را مطلوب کنیم.

دکتر آقاجانی در ادامه بطور اجمالی برخی از اقدامات صورت گرفته در بحث هتلینگ بیمارستان ها را یادآور شد وگفت: از حیث فضای فیزیکی دومیلیون وپانصد هزار متر مربع بازسازی فضای فیزیکی انجام شده که درحال حاضر در زمینه بازسازی فضای اقامتی ۸۰درصد پیشرفت داشته ایم و بیمارستان هایی که این مسیر را کامل نکردند باید ظرف چند ماه آینده در این مسیرحرکت کنند تا همه بیمارستانها بطور یکپارچه این خدمات را به بیماران ارایه کنند و نباید در بیمارستانی بخش قدیمی وجود داشته باشد.

همچنین۱۲۰بخش اورژانس در حال ساخت و ۳۲۰بخش اورژانس درحال نوسازی است که ۴۵درصد در اورژانس پیشرفت داشتیم. در بحث اتاقهای عمل هم ۳۵درصد پیشرفت داشتیم حدود ۴۰هزار تخت جدید توزیع شده که اخیرا به۴۵هزار می رسد. ۱۷هزار نفر نیروی انسانی جدید استخدامی اضافه شده البته همه دانشگاه ها ناگذیر به جذب نیروهای قراردادی نیزشده اند.

دکتر آقاجانی اقدامات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را چشمگیر و درخور تقدیر برشمرد وافزود: این دانشگاه با دارابودن ۴۰۲۷تخنخواب حدود شش درصد کل تخت های کشور را دارد ویکی از دانشگاه های تاثیر گذار ما درسطح ملی است. خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دو درصد جلوتر ازاستاندارهای کشوری است که من به همه تبریک می گویم.

وی افزود: پیشرفت دانشگاه در بازسازی اتاق های عمل بیش از۶۰درصد، در اورژانس ها حدود ۷۰درصد یعنی از نرم کشوری جلوترهستید . اما دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علاوه بر نقش استانی نقش کشوری ویک نقش بین المللی نیز دارد . این دانشگاه باید درهمه عرصه ها به ویژه در عرصه تحول سلامت و ارتقای هتلینگ بیمارستانی باید سرآمد دانشگاه های دیگر باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت دربخش دیگری از سخنان خود به انتقادات صورت گرفته به طرح تحول سلامت اشاره کرد وگفت: این روزها شاهد هجمه انتقادات درخصوص بحث طرح تحول سلامت هستیم وزارت بهداشت در گذشته یک مسیر عادی را ادامه می داد و این در این دوره با یک تلاش بسیار سنگین  وشبانه روزی توسط وزارت بهداشت به پرچمداری دکتر هاشمی که واقعا اگرحضور ایشان، عزم جدی وشجاعت ایشان در عرصه اداره حوزه سلامت نبود ما قدر مسلم هیچ کدام از این اقدامات را نداشتیم. همچنین ریس جمهور محترم دکتر روحانی توجه ویژه به حوزه سلامت دارند و این حساسیت در دولت یازدهم بسیار ارزشمند است. زمانی که من در دو مجلس قبل به عنوان مشاور کمیسیون بهداشت ودرمان به مجلس رفتم رییس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس اولویت مجلس ودولت را درتخصیص بودجه به سلامت اولویت هفدهم عنوان کرد ولی درحال حاضریکی از اولویت های اصلی کشور است و این یک دستاورد بسیار بزرگی است.

دکتر آقاجانی ادامه داد: ۲۷۵۰۰قلم تجهیزات پزشکی سرمایه ای در بیمارستانها به کار گرفته شد که از حداقل ۵۰میلیون تومان تا سقف ۵میلیارد تومان یک نوسازی عظیمی انجام شد. همچنین۱۱۰۰پروژه جدید در بیمارستانها در حال انجام است که اینها اتفاقات بسیار بزرگی است که بتوانیم وضعیت بیمارستان هایمان را اصلاح کنیم و بتوانیم پرداختی مردم را درمحروم ترین نقطه کشور به حداقل برسانیم تا مردم ما در مناطق محروم نیز بتوانند مورد بزرگترین اعمال جراحی قرار بگیرند.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به سفرهای استانی خود به تمامی استان های کشور خاطرنشان کرد: من به سبب مسوولیتم به ۳۱اسنان کشور سفر کردم و واقعا شاهد این هستم که چه خدمات ارزنده ای در استانها و مناطق محروم ارایه می شود از سواحل جنوبی ما در کنار خلیج فارس تا سواحل شمالی ما از شرق تا غرب و مرکز ایران از دورافتاده ترین نقاط بیمارستانهای مجهز، پزشکان متخصص، تعداد پزشکان متخصص در این دولت در مناطق محروم سه برابر قبل شده است و همه این پزشکان صددرصد تمام وقت هستند. ما بیش از۶هزار متخصص وفوق تخصص در مناطق محروم داریم . همچنین درحوزه بهداشت نیزاقدامات بزرگی در حاشیه شهرها،درخصوص پرونده الکترونیک سلامت و در دورافتاده ترین روستاهای کشور داشته ایم. ما در حال حاضر در همه مراکز بهداشت و درمان ما سراسر کشور پزشک عمومی داریم. مراقبان سلامت ازبیش از ۱۰میلیون حاشیه نشین ما مراقبت می کنند.

وی درپایان سخنان خود با اشاره به مطالبات بیمارستان ها از سازمان های بیمه ای افزود: قطعا هر طرح ملی نقاط ضعفی دارد که باید ضمن شناختن و آسیب شناسی  درصدد رفع آنها همت کنیم. اما اینکه اینهمه دستاوردهای عظیم دولت که با تاکید ویژه رییس جمهور محترم وبا درایت و مدیریت وشجاعت وزیر بهداشت وبا تلاش شما به نتیجه رسیده را نادیده بگیریم بی انصافی بوده وبرای مردم نیزنامیدی را درپی دارد چون در حال حاضر هرانسان منصفی که وارد بیمارستان های ما شود شرایط کاملا متفاوتی را احساس می کند.

  • گروه خبری : داخلی معاونت درمان ,عمومی در حوزه درمان ,بیمارستان های دانشگاهی,بیمارستان های غیردانشگاهی
  • کد خبر : 40528
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست