×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1398/02/11 - 09:54
  • بازدید : 951
  • تعداد بازدید : 137
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
روابط عمومی معاونت درمان:

همه آن چه باید درباره قارچ های سمی بدانیم+ دانلود

مسمومیت با قارچ هاي سمی یکی ازعلل بروز مسمومیت هاي ناشی از سموم طبیعی در جهان محسوب میشوند و از میان بیش از ۵۰۰۰ گونه قارچ، تنها در حدود ۱۰۰گونه آن براي انسان سمی محسوب می شوند

همه آن چه باید درباره قارچ های سمی بدانیم+ دانلود

معاونت درمان به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هر چند مسمومیت ناشی از مصرف قارچ هاي سمی در انسان جزء مسمومیت هاي شایع در جهان نیست، با این وجود به علت بالا بودن نسبی میزان مرگ و میر در برخی از انواع این نوع مسمومیت ها، اطلاع رسانی مناسب و علمی و آگاهی از راهکارهاي پیشگیري از بروز این نوع مسمومیتها، به ویژه جهت عموم جامعه، بسیار مهم است. 

 

مسمومیت براثر مصرف قارچ‌های سمی دارای طیف وسیعی بر اساس شدت ازنظر علائم و نشانه‌های بالینی به‌صورت بروز اختلالات گوارشی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، درد‌های شکمی و غیره می‌شود.

 

 

 

تشخیص و افتراق انواع قارچ هاي سمی از انواع غیرسمی،امري علمی است و تنها بر اساس آزمایشهاي تخصیی گیاه شناسی و شیمیایی و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب امکانپذیر است و شناسایی آنها تنها بر اساس خصوصیات ظاهري شکل، رنگ، بو، مزه، قوام و یا محل رویش توسط افراد عادي امکانپذیر نمیباشد بنابراین به توصیه هاي برخی از افراد عادي در تشخیص انواع سمی از انواع غیر سمی قارچ توجه نکنید.

 

 

مصرف قارچها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ براي انسان نمیباشد.

 

 

 

میزان شیوع مسمومیت با قارچ ها بطور کلی تابعی از شرایط جغرافیایی و آب و هوایی منطقه است. به طوري که در کشورها و مناطقی که داراي شرایط مناسب آب و هوایی براي رویش قارچ ها به صورت خودرو هستند، شیوع مسمومیت با آنها نیز بیشتر است و مهمترین علت مسمومیت با قارچ هاي سمی، اشتباه گرفتن آنها با قارچ هاي غیر سمی است.

 

 

نکاتی در خصوص پیشگیري از مسمومیتهاي ناشی از قارچهاي سمی

از مصرف قارچهاي خودرو و یا جمع آوري شده توسط افراد عادي و یا قارچ هایی که به صورت فله اي عرضه می شوند، خودداري کنید. تنها از قارچهاي تولیدي توسط مراکز مجاز که در بسته بنديهاي داراي مجوز هستند، مصرف نمایید و هرگز قارچ ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید.

 

 

هر چند در برخی موارد حرارت برخی از مواد سمی موجود در قارچها را از بین می برد( با این وجود برخی از سموم موجود در قارچها مقاوم به حرارت بوده )از جمله سم آماتوکسین عامل سمیت کبدي و کلیوي و فرآیندهاي آماده سازي غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب آنها نیستند.

 

 

 

در مواردي که علائم گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال )با فاصله بیش از ۶ساعت از مصرف قارچ رخ دهد، این دسته از قارچها سمیت به مراتب بیشتري دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدي و مرگ تعدادي از هموطنانمان نیز همین مسئله بوده است.

 

 

برای مشاهده پمفلت آموزشی قارچ های سمی اینجا و برای مشاهده شیوه نامه تشخیص و درمان مسمومیت با قارچ های خوراکی سمی اینجا را کلیک کنید.

  • گروه خبری : داخلی معاونت درمان ,عمومی در حوزه درمان ,بیمارستان های دانشگاهی,بیمارستان های غیردانشگاهی
  • کد خبر : 77380
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست