×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1398/08/08 - 11:34
  • بازدید : 868
  • تعداد بازدید : 141
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
همزمان با فرارسیدن روز جهانی سکته مغزی:

کنترل و کاهش دومین علت مرگ و میرها با اجرای برنامه مدیریت سکته حاد مغزی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

سکته مغزی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در میان مردم جهان است. این بیماری علاوه بر عوارض جسمی، بار مالی و روانی سنگینی را به فرد مبتلا، خانواده و جامعه تحمیل می کند. از این رو سازمان بهداشت جهانی با هدف پیشگیری و معطوف کردن آحاد جامعه 29 اکتبر مصادف با 7 آبان ماه را بعنوان روز جهانی سکته مغزی ( استروک ) نامگذاری کرده است

کنترل و کاهش دومین علت مرگ و میرها با اجرای برنامه مدیریت سکته حاد مغزی در دانشگاه علوم پزشکی شهید ب

سکته مغزی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در میان مردم جهان است. این بیماری علاوه بر عوارض جسمی، بار مالی و روانی سنگینی را به فرد مبتلا، خانواده و جامعه تحمیل می کند. از این رو سازمان بهداشت جهانی با هدف پیشگیری و معطوف کردن توجه مردم،  29 اکتبر مصادف با 7 آبان ماه را بعنوان روز جهانی سکته مغزی  ( استروک ) نامگذاری کرده است.

 

فروغ مولا مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همزمان با فرا رسیدن روز جهانی سکته مغزی در گفتگو با روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، گفت: سکته مغزی به همراه بیماری های ایسکمیک قلبی، از شایع ترین علل مرگ و میر بوده و در سال 2016 باعث فوت بیش از 15 میلیون بیمار در سراسر جهان شده است.

 

وی افزود: حدود سه چهارم این مرگ ها در کشورهای کم درآمد و متوسط درآمد اتفاق می افتد. و دسترسی ناکافی به خدمات پزشکی به موقع از علل اصلی این تعداد مرگ و میر است.

 

مدیر پرستاری دانشگاه خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با هدف کنترل و کاهش مرگ و میر و آسیب های احتمالی، برنامه مدیریت سکته حاد مغزی را در قالب برنامه کد 724  در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجرا کرد.

 

فروغ مولا هدف اصلی اجرای این برنامه را بررسی، تشخیص و درمان اورژانسی و بدون اتلاف وقت بیماران عنوان کرد و یادآور شد: فاصله زمانی بین ورود بیمار به یک بیمارستان ارائه دهنده خدمات درمان سکته مغزی تا شروع درمان ویژه استاندارد ترجیحا باید کمتر یا مساوی یک ساعت باشد.

 

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز یکی از مجریان طرح 724 ( مدیریت سکته حاد مغزی ) در کشور و در محدوده جغرافیایی خود در شهر تهران است، خاطرنشان کرد: کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سه بیمارستان امام حسین (ع)، شهدای تجریش و لقمان حکیم بصورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به بیماران هستند.

 

مدیریت پرستاری دانشگاه درخصوص خدمات ارائه شده در بیمارستان های مذکور گفت: در سال گذشته ( سال 97 ) به 345 بیمار دچار سکته مغزی ( در حدود 61% مرد و 39%  زن ) خدمات مورد نیاز از جمله تزریق داخل شریانی و ترومبکتومی ارائه شد. که متاسفانه 17 نفر از این بیماران علیرغم تلاش های انجام شده فوت کرده اند.

 

وی با تاکید بر اینکه بیشتر موارد ابتلا به سکته مغزی قابل پیشگیری است، یادآور شد: از طریق کنترل عوامل خطر مثل مصرف دخانیات، رژیم ناسالم، چاقی و کم تحرکی میتوان احتمال ابتلا به بیماری های عروقی مغز را کاهش داد. همچنین ترک دخانیات، کم کردن میزان نمک در رژیم غذایی، استفاده از میوه ها و سبزیجات، فعالیت جسمی منظم و اجتناب از مصرف الکل، احتمال ابتلا به بیماری های عروقی همچون استروک را کاهش می دهند. سایر عوامل خطر همچون فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا نیز با تشخیص زودرس و مشاوره و درمان قابل کنترل هستند.

 

مدیر پرستاری دانشگاه در خاتمه ضمن قدردانی از زحمات کارکنان و کادر درمانی مجری برنام مدیریت سکته حاد مغزی ( کد 724 ) اظهار امیدواری کرد که با رسیدگی به موقع به بیماران در معرض خطر سکته حاد مغزی، شاهد کاهش مرگ و میر و ناتوانی ناشی از این بیماری در سال های آینده باشیم.

  • گروه خبری : داخلی معاونت درمان ,عمومی در حوزه درمان ,بیمارستان های دانشگاهی,بیمارستان های غیردانشگاهی
  • کد خبر : 84563
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست