شرح وظایف اداره نیازسنجی تجهیزات پزشکی
اداره نیازسنجی تجهیزات پزشکی یکی از ادارات زیرمجموعه های معاونت درمان می باشد که تمامی فرایندهای مرتبط با تجهیزات پزشکی به طور مستقیم و یا غیرمستقیم تحت نظارت و پوشش آن قرار دارد. اهم شرح وظایف این اداره عبارتند از :
1- نیازسنجی
کلیه مراکز درمانی و بیمارستان های تابعه دانشگاه فهرست نیازهای خود را در قالب جداول تدوین شده، در اختیار این اداره قرار داده و پس از جلسات کارشناسی و مشورتی راهکارهای مناسب برای رفع نیازهای مراکز درمانی طراحی و اجرا میشود. اهم فعالیتهای این حوزه عبارتند از :
- برنامه ریزی به منظور نیازسنجی منطقی و تعیین اولویت بندی نیازهای تجهیزات پزشکی سرمایه ای مراکز درمانی با رعایت کلیه ضوابط ابلاغی
- برنامه ریزی به منظور تهیه و بهروزرسانی فهرست کمبودها و نیازهای تجهیزات پزشکی سرمایه ای
2- خرید
خرید از طریق کارشناسی کلیه اطلاعات محصول موردنیاز، تولید کنندگان و یا وارد کنندگان، سوابق مارکها و مدلهای مختلف و... و درنهایت انتخاب محصول و شرکتی که برتری و صلاحیت نسبی دارد براساس قیمت دستگاه و ضوابط و آیین نامه های مالی و معاملاتی دانشگاه به دو صورت استعلام بها و یا برگزاری مناقصه عمومی با همکاری معاونت پشتیبانی دانشگاه انجام خواهد شد. فعالیت های مرتبط با خرید شامل موارد ذیل میباشد:
- برنامه ریزی به منظور تهیه مستندات فنی و بازرگانی مورد نیاز جهت کارشناسی فرایند خرید به لحاظ(کیفیت و قیمت) بویژه در خریدهای متمرکز و برگزاری مناقصات
- نظارت بر نحوه اجرای دستورالعمل خرید(تأمین) تجهیزات پزشکی سرمایه ای درکلیه مراکز درمانی و اصلاح عملکرد در صورت مشاهده موارد نقض ازدستورالعمل مذکور
3- نظارت بر کالیبراسیون و خدمات پس از فروش
با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع، مسئولیت نظارت بر انجام کالیبراسیون تجهیزات پزشکی مراکز تابعه توسط شرکتهای دارای صلاحیت و همچنین نظارت بر عقد قراردادهای نگهداری و خدمات پس از فروش و نیز نظارت بر انجام صحیح عملیات نصب، آموزش، راهاندازی، نگهداری و تعمیرات تجهیزات پزشکی در مراکز تابعه که میتواند شامل بررسی فاکتورهای صادره شرکتها جهت خدمات پس از فروش، بررسی موارد موضوعه فاکتورها و ارزیابی شرکتهای ارائه دهنده خدمات میباشد بر عهده این اداره است. این بخش در حفظ سرمایه و تجهیزات مراکز درمانی و افزایش طول عمر دستگاه ها بسیار حائز اهمیت است. مهمترین فعالیت های این حوزه عبارتند از :
- برنامه ریزی، تهیه و تدوین دستورالعمل های اجرایی ضوابط مدیریت نگهداشت وابلاغ به کلیه مراکز درمانی(سیاستهای کلی نگهداشت در سال شامل برنامه های انجام تعمیرات موردی(CM)، تهیه چک لیستهای نگهداری پیشگیرانه(PM) و برنامه کنترل کیفی)
- برنامهریزی به منظور نحوه تهیه، جمع آوری و ثبت اطلاعات و مستندات مربوط به هزینههای صورت پذیرفته در حوزه تجهیزات پزشکی سرمایه ای
- نظارت بر نحوه اجرای دستورالعمل مدیریت نگهداشت در کلیه مراکز درمانی و اصلاح عملکرد در صورت مشاهده موارد نقض از دستورالعمل مذکور
- نظارت بر اجرای مفاد قراردادهای منعقد شده در حوزه تجهیزات پزشکی سرمایه ای بهویژه قراردادهای سرویس و نگهداری سالیانه و قراردادهای خرید و ثبت اقدامات، مستندات و هزینه های صورت پذیرفته و اصلاح عملکرد در صورت مشاهده موارد نقض از مفاد قراردادهای مذکور
4- نظارت و ارزشیابی تجهیزات مستقر در مراکز درمانی
یکی از بخش های مهم ارزشیابی مراکز درمانی، تجهیزات پزشکی و بخشی از تجهیزات غیرپزشکی مراکز درمانی میباشد که توسط کارشناسان اداره تجهیزات پزشکی معاونت درمان در قالب برنامه ریزی جهت انجام بازدید و بازرسی های دوره ای و موردی به صورت مستمر در چارچوب شرح وظایف ابلاغی و مستندسازی اقدامات انجام شده انجام میشود.
بدیهی است مشاوره و انجام هماهنگی های لازم در خصوص کیفیت و کمیت تجهیز بخشهای مختلف با کارشناسان در ارتقاء سطح فنی مراکز و درجه کسب شده در ارزشیابی های اعتباربخشی وزارت بهداشت به هر مرکز داده میشود نقش بهسزائی دارد.
5- ابلاغ و اجرای سیاستهای کشوری اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت متبوع
کلیه آیین نامه ها، بخشنامه ها و مصوبات کشوری مرتبط با تجهیزات پزشکی از طرف این اداره به آگاهی مدیران مراکز خواهد رسید و این اداره در کلیه شئون درمان که تجهیزات پزشکی در آن حضور دارد دارای مسئولیت میباشد.
همچنین نظارت، اجرا و یا پیشبرد بخشهائی از دستورالعمل ها و آیین نامه های وزارت بهداشت که در حوزۀ تجهیزات پزشکی قرار میگیرند نیز به عهده اداره تجهیزات پزشکی میباشد. برگزاری کلاس های باز آموزی، شرکت در سمینارها، کنگره ها و نمایشگاههای مرتبط، تکمیل و توسعه بانک های اطلاعاتی مرتبط و ... را میتوان نام برد.
6- آموزش های ضمن خدمت
اداره نیازسنجی تجهیزات پزشکی مسئول برگزاری کلاس های آموزشی ضمن خدمت جهت کارشناسان و تکنسین های تجهیزات پزشکی در حوزه نگهداری، تعمیرات و تنظیمات اولیه تجهیزات و همچنین کاربران تجهیزات پزشکی در حوزۀ کاربری با همکاری شرکت های معتبر فعال در زمینه های مرتبط و براساس نیازها و الویت های مراکز درمانی می باشد.
- برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی تخصصی مورد نیاز به صورت مستمر جهت کاربران وکارشناسان فنی تجهیزات پزشکی مستقردر ستاد، مراکز درمانی پرسنل جدیدالورود،کارآموزان و پرسنل طرحی و همچنین بازدید از نمایشگاه و همایش های تجهیزات پزشکی
7- تمدید پروانه ساخت و نظارت بر عملکرد شرکتهای تولیدکننده تجهیزات پزشکی
کلیه شرکت هایی که در زمینه تولید تجهیزات پزشکی در ناحیه تحت پوشش این دانشگاه فعالیت دارند از نظر رعایت ضوابط و قوانین حقوقی و بهداشتی تحت نظارت این اداره قرار دارند.
8- نظارت بر اجرای صحیح ضوابط تهیه و عرضه تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی و دولتی، خصوصی و واحدهای صنفی
براساس نیاز و موارد موضوعه این اداره با همکاری واحد نظارت و بازرسی و یا سایر مراجع ذیربط درمانی، حقوقی و یا قضائی اقدام به بازدید از واحدها و فروشگاه های عرضهکننده تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و یا دندانپزشکی نموده و براساس موضوع بازرسی اقدامات لازم را انجام میدهد.