شرح وظایف مدیریت اقتصاد سلامت و تعالی خدمات بالینی :
برنامه ریزی اقتصادی و هماهنگی بیمه های سلامت
- دریافت قوانین و مقررات، بخشنامهها و دستور العملها در خصوص برنامهها،استراتژی ها، خطمشیها و سیاست های مرتبط با عرضه و تقاضای درمان، استاندارد و فناوری سلامت و تعبیر و تفسیر آن و اعلام به کلیه مراکز دولتی و خصوصی
- تدوین استانداردهای و عقد قراردادهای نحوه ارائه خدمات درمانی به مراکز، سازمان ها و شرکت های بیمه تجاری در قالب قرارداد ویژه درمان(قرارداد خاص)
- بررسی درآمدهای اختصاصی دانشگاه و کنترل و هدایت آن به منظور کاهش هزینه و افزایش درآمد از طریق تمرکز بر ساز و کارهای مناسب جهت جلوگیری از اعمال کسورات بر اسناد هزینه در مراکز درمانی
- برنامه ریزی جهت جذب و توزیع نیروی انسانی مشمول طرح، تحصیل کرده در رشته های مرتبط براساس نیاز مراکز درمانی دانشگاه
- برنامه ریزی عملیاتی همسو و منطبق با اهداف استراتژیک دانشگاه، جهت اداره صحیح فعالیتها و نیل به اهداف سازمانی
- راهنمایی واحدهای محیطی در نحوه بکارگیری صحیح کدهای مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و انعکاس نقطه نظرات و نیازسنجی اصلاحات مرتبط با کتاب مذکور
- مشارکت در تهیه و تنظیم اطلاعات مورد نیاز از محیط درخصوص حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه های سلامت
- بررسی میزان و علل کسورات ناشی از عملکرد واحدهای بالینی در مراکز تابعه و اجرای مداخلات مورد نیاز به منظور کاهش کسورات بیمه ای بیمارستان های تابعه دانشگاه
- اقدامات مربوط به پیگیری اخذ مطالبات ، برگزاری جلسات با ادارات کل بیمه ، برگزاری نشست های تخصصی و کمیته همسویی با ادارات کل بیمه پایه و شرکت های تکمیلی درخصوص خرید راهبردی
- نظارت و کنترل بر فعالیت های مراکز درمانی تحت پوشش از نظر انطباق با تئوریها و اهداف علم اقتصاد در بخش سلامت (اقتصاد سلامت) براساس اهداف استراتژیک دولت در بخش یادشده.
- نظارت و کنترل بر باز توزیع درآمدهای اختصاصی دانشگاه در سطح مراکز درمانی تحت پوشش براساس قوانین و مقررات و دستورالعملهای مربوطه(طرح نظام نوین بیمارستانی)
- نظارت و کنترل بر فعالیت واحدهای هزینهگذاری و ترخیص در مراکز درمانی تحت پوشش از نظر اجرای صحیح قوانین و مقررات مربوطه.
- نظارت برحسن اجرای مصوبات و دستورالعمل های مربوط به بیمه های پایه و تکمیلی و نظارت بر نحوه تعامل مراکز تابعه با ادارات کل بیمه های پایه و شرکت های بیمه تکمیلی
سیاست گذاری تعرفه، نظام پرداخت و منابع درمان
- نظارت و کنترل بر اجرای قوانین و مقررات در خصوص تعرفههای خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی و خصوصی
- شرکت در فعالیتهای پژوهشی مرتبط با حوزه کاری به منظور ارتقاء فرایندهای ارائه خدمات به بیماران، کاهش هزینهها و افزایش درآمدهای بیمارستانها در قالب پژوهشهای کاربردی (HSR) و براساس اولویتهای پژوهشی دانشگاه.
-برنامه ریزی جهت آموزش و توانمندسازی کارکنان اداره اقتصاد درمان و کارکنان بیمارستان در حوزه های مرتبط با شرح وظایف اداره اقتصاد درمان براساس نتایج نیازسنجی آموزشی.
- حفظ و گسترش همکاریهای درون بخشی و فرابخشی در چهارچوب وظایف و اختیارات اداره به منظور تسهیل در انجام امورات محوله
- آموزش و اجرای کتاب ارزش نسبی و نظارت بر حسن انجام آن
- برگزاری دوره های آموزشی مرتبط و علی الخصوص هدایت بیمارستانهای جدیدالتاسیس در موضوعات مرتبط
- بررسی پروسیجرها و خدمات درمانی فاقد تعرفه مشخص و استخراج و تعیین تعرفه مربوطه با استفاده از منابع مختلف مرجع در امر تعرفه گذاری.
- اخذ، تدوین و تفسیر قوانین و مقررات در خصوص تعرفههای خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی و خصوصی
- شناسایی و ارسال فهرست خدمات قابل ارائه در مراکز تشخیصی درمانی تابعه فاقد کد ملی و تعرفه مشخص و نیز مشارکت در محاسبه قیمت تمام شده خدمات سلامت
- راهنمایی واحد های محیطی در نحوه بکارگیری صحیح کدهای مندرج در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و انعکاس نقطه نظرات و نیاز سنجی اصلاحات مرتبط با کتاب مذکور
- مشارکت و پیگیری امور مرتبط با نحوه ی اجرای دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشکان و کارکنان غیر پزشک
- همکاری و مشارکت در خصوص اصلاح فرآیندهای ثبت اطلاعات مالی و تشخیصی در پرونده های بیمارستانی به منظور فراهم آوردن زمینه های لازم جهت استقرار نظام پرداخت مبتنی بر تشخیص (DRG) با همکاری دیگر ادارات ستادی و بیمارستان های تابعه
- مشارکت و همکاری با ستاد وزارتخانه در تولید شواهد مرتبط با اقتصاد و بیمه های سلامت
- مشارکت در بروز رسانی اطلاعات دموگرافیک و پوشش بیمه ای جمعیت منطقه
- مشارکت در تهیه و تنظیم اطلاعات مورد نیاز از محیط در خصوص حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه های سلامت
- بررسی میزان و علل کسورات ناشی از عملکرد واحدهای بالینی در مراکز تابعه و اجرای مداخلات مورد نیاز به منظور کاهش کسورات بیمه ای بیمارستان های تابعه دانشگاه
- اقدامات مربوط به پیگیری اخذ مطالبات، برگزاری جلسات با ادارات کل بیمه، برگزاری نشست های تخصصی و کمیته همسویی با ادارات کل بیمه پایه و شرکت های تکمیلی در خصوص خرید راهبردی
- مشارکت در تکمیل زنجیره ارجاع در سطح دو و سه بیماران سرپایی (بیماران روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت)
- تعامل و مشارکت فعال با سایر حوزه های دانشگاه به منظور اجرای صحیح طرح عامل سوم به منظور اصلاح فرآیند گردش مالی بین سازمان های بیمه گر پایه و بیمارستان های تابعه و بانک عامل در چارچوب تفاهم نامه مربوطه و مطابق با مفاد قرار داد منعقده
- مشارکت در اجرای طرح استانی و یا کشوری حساب های ملی سلامت
استاندارد سازی و تدوین راهنماهای سلامت
- همکاری مستمر با معاونت آموزسی و تلاش به منظور راه اندازی مراکز مدیریت دانشی در دانشگاه
- همکاری با وزارتخانه در جهت برگزرای کارگاه های آموزشی ویژه اعضای محترم مراکز مدیریت دانشی در خصوص تدوین راهنماهای بالینی، سیاست های بالینی و استانداردهای ملی
- مشارکت در نیازسنجی-اولویت بندی عناوین خدمات قابل ارائه در دانشگاه و نیازمند تدوین راهنماهای بالینی، سیاست های بالینی و استاندارد های ملی جهت انعکاس به وزارتخانه
- پیگیری فرآیند پیشرفت سفارشات (پروپوزال، قرارداد های منعقده و گزارشات مرحله ای) به محققین و واحدهای مدیریتی دانشی دانشگاه، به منظور نهایی شدن محصولات دانشی در بازه زمانی تعیین شده
کمیته تحقیق و توسعه
- یافتن راهکارهای تشویقی و جلب پرسنل در امر پژوهش
- هدایت و اجرای طرحهای پژوهش در سطح معاونت درمان و بیمارستان ها
کمیته تحقیق و توسعه
- یافتن راهکارهای تشویقی و جلب پرسنل در امر پژوهش
- هدایت و اجرای طرحهای پژوهش در سطح معاونت درمان و بیمارستان ها
- تهیه و به روزرسانی اولویتهای پژوهشی حوزه درمان
- ارائه مشاوره فردی جهت نگارش طرح تحقیقاتی و مقاله توسط پرسنل معاونت درمان
- تشکیل جلسات کمیته پژوهشی معاونت درمان و تهیه دستورکار جلسات
- یافتن سیاستهای استفاده عملی از نتایج طرحهای اجرا شده
- شرکت در همایش ها و سمینار های استانی و کشوری
- تعامل با واحد پژوهش بیمارستان ها
- هماهنگی و برگزاری همایش های و کارگاه های استانی و کشوری
- تدوین برنامه عملیاتی سالانه واحد پژوهش
- نظارت کلی بر نحوه اجرا و گزارشات مربوط به طرحهای تصویب شده معاونت درمان
- هماهنگی و تعامل با مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی
گروه ارزیابی فناوری های سلامت
- نظارت و کنترل بر بکارگیری فناوری سلامت شامل استفاده از تکنولوژی روز در عرصه تجهیزات پزشکی و بکارگیری IT از نظر انطباق با اصول اقتصادی و استاندارد سلامت
- یرقراری تعامل با دفتر ارزیابی فناوری سلامت به منظور جذب اعتبارات و مدیریت منابع مالی در راستای تحقق اهداف و اجرای بخش عمده ای از ماموریت های محوله و پیگیری تخصیص های ابلاغ شده از سوی ستاد به دانشگاه
- تنظیم گزارشات ادورای و ارسال به وزارت متبوع برای تمامی ماموریت های محوله و در راستای سیاست های کلان وزارت متبوع
- برگزاری دوره های آموزشی در خصوص تدوین و بکارگیری ارزیابی فناوری سلامت در سطوح مختلف بیمارستانی و ستادی دانشگاه
- مشارکت فعال در نیاز سنجی، الویت بندی و تهیه فهرست مورد نیاز فناوری های تخصصی مورد نیاز به منظور انجام ارزیابی فناوری سلامت جهت انعکاس به ستاد وزارتخانه
- برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی با ریاست دانشگاه دانشگاه، معاونین و هیئت امنا جهت تصمیم گیری مبتنی بر شواهد در زمینه خرید استراتژیک فناوری های گران قیمت در سطح قطب، دانشگاه، ادارات کل بیمه استانی