سمینار آموزشی خطاهای درمانی مرتبط با نقایص رفتاری ناشی از تفاوت نسلهای ایکس، وای و زد
اولین سمینار آموزشی در کل کشور با عنوان "خطاهای درمانی مرتبط با نقایص رفتاری ناشی از تفاوت نسلهای ایکس، وای و زد" در روزهای اول و دوم آبان ماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، اولین سمینار آموزشی در کل کشور با عنوان «خطاهای درمانی مرتبط با نقایص رفتاری ناشی از تفاوت نسل های ایکس، وای و زد»، برگزار شد.
دکتر خدیجه مالمیر مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان، سخنران این سمینار، بر اهمیت خطاهای پزشکی و مهارت های ارتباطی تأکید کرد وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این رویداد زمینه ساز تبادل نظرهای مفید و افزایش آگاهی در حوزه درمان های رفتاری باشد.
دکتر مالمیر اهداف این رویداد را ارتقای دانش مدعوین، بهبود روش های درمانی و توانمندسازی آن ها در مدیریت خطاهای احتمالی عنوان کرد و به اهمیت به اشتراک گذاشتن تجربیات علمی در حوزه روانشناسی و رفتار درمانی اشاره کرد و افزود که شرکت کنندگان با ایده های نوین و راهکارهای مؤثر برای بهبود خدمات درمانی آشنا خواهند شد.
دبیر علمی سمینار، دکتر سهیلا واقفی، رئیس امور مطبها و مراکز غیر مجاز معاونت درمان نیز به چالش های قانونی و درمانی ناشی از عدم برقراری ارتباط مناسب بین کادر درمان اشاره کرد.
و بیان داشت که این سمینار فرصتی برای شناسایی و حل این مشکلات است و بر اهمیت درک ویژگی های رفتاری هر نسل تأکید کرد. دکتر واقفی افزود که عدم ارتباط مؤثر می تواند منجر به خطاهای درمانی و کاهش کیفیت خدمات شود.
شیدا وحیدی، کارشناس وقایع ناخواسته درمانی، به بررسی روش های مؤثر مذاکره با نسل های مختلف در خصوص جلسات تحلیل علل ریشهای پرداخت. وی تأکید کرد که درک تفاوت های فرهنگی و رفتاری هر نسل می تواند به بهبود فرآیندهای درمانی کمک کند. وحیدی همچنین به ضرورت ایجاد فضایی مناسب برای گفتگو بین نسل ها و برنامه ریزی و داشتن آمادگی مناسب را قبل شروع جلسه مذاکره اشاره کرد و پیشنهادات عملی برای بهبود ارتباطات ارائه داد. در مذاکره با نسل های مختلف در خصوص خطاهای پزشکی، کلید موفقیت در درک و احترام به تفاوت ها است. هر نسل با تجربیات و ارزش های خاص خود، دیدگاه متفاوتی نسبت به مسائل دارد. بنابراین، ایجاد فضایی برای گفتگو و تبادل نظر می تواند به کاهش خطاهای پزشکی و بهبود کیفیت خدمات درمانی کمک کند.
دکتر کمالی تبار نیز در سخنرانی خود به اهمیت جرات مندی در ارتباطات، سبکهای ارتباطی و مرز بندی ها اشاره کرد و گفت که توانایی ابراز نظر و احساسات می تواند تأثیر بسزایی بر کیفیت خدمات درمانی داشته باشد. او ویژگی های سبکهای مختلف ارتباطی را مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد که درک تفاوت ها کلید موفقیت در تعاملات بین نسلی است و همچنین موانع ارتباط را به صورت ایفای نقش با مدرس دیگر این سمینار جناب آقای مناف زاده به نمایش گذاشتند.
آقای مناف زاده نیز با تعریف نسل های مختلف و اهمیت شناخت نیازهای ویژه هر نسل تأکید کرد و بر ضرورت خلق پرسونای نسل زد و همکاران با تجربه نسلهای ایکس وایگرگ مواتردی را مطرح کرد وی خاطر نشان کرد تفاوت های فرهنگی می تواند تأثیر بسزایی بر تجربه کارکنان در محیط های درمانی داشته باشد. آقای مناف زاده ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای هر نسل، تعاملات بین نسلی به شکل مؤثرتری صورت گیرد.
این سمینار فرصتی بی نظیر برای تبادل نظر و یادگیری در زمینه بهبود تجربه کارکنان و ارتقای کیفیت خدمات درمانی فراهم آورد. با عنایت به اهمیت موضوع سمینار و چالش روز خوشبختانه این سمینار مورد اقبال قرار گرفت و تعداد شرکت کنندهها متناسب با ظرفیت کامل سالن برگزاری تکمیل گردید.
شایان ذکر که مدعوین از شهرستانهای زنجان و زاهدان و… در این سمینار حضور داشتند.