×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1398/10/28 - 09:00
  • بازدید : 583
  • تعداد بازدید : 70
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
معاون درمان دانشگاه در مراسم تجلیل و تکریم از مقام پرستار:

نقش پررنگ پرستاران در حفظ بالاترین سرمایه وجودی انسان ها

دکتر سیدهادی میرهاشمی، معاون درمان دانشگاه در مراسم تجلیل از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: در طی یکسال اخیر هر بار که بر بالین بیماران حاضر شدم، شاهد تعریف و تمجید از پرستاران بخش بودم، اما غافل نباشید، هرچه تلاش کنید، کیفیت بیشتر مترقی می شود.

نجابت حرفه ای مجموعه پرستاری مثال زدنی است

 به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، دکتر سیدهادی میرهاشمی، معاون درمان دانشگاه در مراسم تجلیل و تکریم از مقام پرستار، پرستاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را الگویی از زحمتکشان عرصه پرستاری کشور دانست و گفت: در طی یکسال اخیر هر بار که بر بالین بیماران حاضر شدم، شاهد تعریف و تمجید از پرستاران بخش بودم، اما غافل نباشید، هرچه تلاش کنید، کیفیت بیشتر مترقی می شود.

 

وی در این مراسم که در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی دانشگاه برگزار شد، افزود: سیاست دانشگاه این است که حضور پرستاران بر بالین بیمار فعال تر و نمایان تر باشد، این روند با همراهی تک تک اعضای فعال در حوزه بهداشت و درمان با مدیریت مستقیم مترون و سوپروایزرها بهبود می یابد.

 

به گفته وی، بالاترین سرمایه وجودی انسان، سلامتی است، و پرستاران دانشگاه باید در این زمینه الگوسازی کنند.

دکتر میرهاشمی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای کاهش حوادث، سیستم الکترونیک پیچیده ای را نهادینه کرده است، افزود: هنوز هم در این عرصه گام های زیادی برای برداشتن وجود دارد. اگر در سال پیش رو برای تحقق شعار « تغییر رفتار در کاهش عوارض عفونی به عنوان مهمترین عامل مرگ و میر و عوارض ناخواسته» بکوشید، سهم خود را ادا کرده اید.

 

معاون درمان دانشگاه، مشاهده انگیزه کاری در مجموعه دانشگاه، با وجود تمام تالمات و مشکلات را کار بسیار سختی دانست و گفت: سازماندهی نظام بهداشت و درمان کشور جز با همکاری مدیریت دانشگاه و کارکنان و زحمتکشان در بیمارستان های تابعه مقدور نیست.

 

دکتر زالی: نجابت حرفه ای مجموعه پرستاری مثال زدنی است

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در آیین تجلیل و تکریم از مقام پرستار با اشاره به چالش های موجود در حرفه پرستاری، عنوان کرد: نجابت حرفه ای مجموعه پرستاری بی نظیر و مثال زدنی است و سایر گروه های حرفه ای باید به آن تمسک بجویند.

 

دکتر زالی، با اشاره به نامگذاری با مسمای یک روز مشخص در تقویم به مناسبت روز پرستار و به بهانه تکریم برادران و خواهران خدوم حوزه های چندگانه پرستاری، گفت: پرستاری پرشمارترین گروه حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. این مراسم نمادین است و ما در هر زمان وشرایطی قدر شناس زحمات مجموعه پرستاری دانشگاه از جمله حاضران در سالن و همکارانی که اکنون بر بالین بیمار حضور دارند و در مراسم نیستند، هستیم.

  

وی با بیان اینکه پرستاران خط مقدم بحران جدی کمبود نیروی انسانی در دانشگاه هستند، افزود: در حال حاضر نسبت تعداد و توزیع پرستار به تعداد تخت های فعال بیمارستان های دانشگاه ۰,۹است؛ این میزان از استاندارد جهانی و کشوری، با توجه به اینکه میانگین این نسبت در کشور ۱.۸است، بسیار فاصله دارد و این موضوع کار پرستاران را سخت می کند. در سال ۹۶، تعداد ۳۰۰تخت به بیمارستان های تابعه اضافه شد، اما در مقابل با کاهش ۶۰۰نفری نیروی پرستاری مواجه بودیم. در کل تعداد نیروهای حرفه ای پرستاری ۵هزار و ۳۳۴نفر است و ۵هزار و ۶۰۰تخت فعال داریم، که البته این تعداد بدون احتساب تعداد تخت های ستاره دار هستند.

  

وی در خصوص کمبود کادر پرستاری بیان کرد: نحوه جذب نیروهای پرستاری به صورت شرکتی یا قراردادی، در شان این جامعه نیست. در این رابطه باید طوری عمل کنیم که امنیت و ثبات شغلی در جامعه پرستاری ایجاد شود.

  

دکتر زالی با اشاره به قانون اجرا نشده تعرفه گذاری خدمات پرستاری، ادامه داد: این قانون سالیان سال است که تصویب شده و همچنان روی کاغذ باقی مانده است. این اواخر در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، موضوع اجرای این قانون را به صورت موردی و پایلوت مطرح کردم تا تعرفه گذاری برخی خدمات پرستاری در بودجه امسال دیده و برای فعالان این حرفه انگیزه ایجاد شود. مهم این است که حتی برای یک بار غبار این قانون را بزداییم و گام های بعدی را در اجرای کامل آن برداریم.

  

دکتر زالی، تاخیر در پرداخت کارانه ها را از دیگر چالش های موجود این حرفه دانست و گفت: مقام معظم رهبری در جلسه ای که به مناسبت روز پرستار برگزار شد، بر سه موضوع جبران خدمات پرستاری متناسب با شان و جایگاه آنها، تعریف جایگاه مستقل پرستاری و تلاش مسئولان برای حفظ احترام پرستاران تاکید کردند. این موارد بر دستگاه های اجرایی فرض شده است؛ همکاران باید از ظرفیت به وجود آمده استفاده و مطالبات خود را بیان کنند.

 

وی با اشاره به اینکه مکانیزم پرداخت قاصدک دارای دو مشکل اساسی، فقدان شفافیت و گره زدن کارانه و اضافه کاری است، عنوان کرد: ۹۲درصد از مجموع ارائه دهندگان خدمت، از این نظام ناراضی هستند، بنابراین به بقای آن در دانشگاه امیدی نیست. معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه برای ارائه طرحی جایگزین، مامور شده است و به نظر شما احتیاج دارد.

 

رییس دانشگاه با اشاره به اینکه حقوق و مزایای ۳۲درصد نیروهای شاغل در ۲۰بیمارستان تابعه دانشگاه، از درآمد اختصاصی تامین می شود، گفت: علاوه بر این، طلب ۸۲۰میلیارد تومانی از بیمه ها، فشاری مالی مضاعفی به بیمارستان تحمیل می کند.

 

دکتر زالی، حرفه پرستاری را از جمله سخت ترین و فرسایشی ترین شغل های دنیا دانست و گفت: کار مشوقانه، دلسوزانه و سخت کوشانه شما باید با آموزش علمی همراه باشد و فعالان این حرفه نباید از پیشرفت های علمی در دنیا غافل شوند.

 

فعالیت بالغ بر ۶هزار نیروی گروه پرستاری در دانشگاه

 

فروغ مولا، مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه در این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی و مصائب وارده به هموطنان در روزهای اخیر، در خصوص فعالیت های این حوزه، عنوان کرد: مشارکت در بسیج ملی غربالگری فشار خون، ایجاد مکاتبات و بازدیدهای مربوط به برنامه های ۲۴۷و ۷۲۴، برگزاری انتخابات نظام پرستاری که تمام اقدامات اداری و اجرایی آن بر عهده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود، برگزاری ۶کارگاه احیا کودکان برای پزشکان و پرستاران، برگزاری ۱۲کلاس پیشگیری و کنترل عفونت، بازدید های نظارتی و آموزشی از مراکز تابعه، همکاری در اجرای برنامه های وزارت بهداشت از جمله برنامه عملیاتی حوزه پرستاری، اعزام پرستار در مراسم هایی همچون مراسم اربعین، اعزام پرستار در زمان بروز بحران ها و بالایا، نقل و انتقال کارکنان پرستاری از طریق سامانه و حضور در جلسات کمیسیون ماده ۲۰، مختصری از عملکرد این واحد دانشگاه در سال گذشته است.

 

به گفته وی تعداد کارکنان گروه پرستاری شاغل در مراکز درمانی، اورژانس پیش بیمارستانی، شبکه بهداشت، ستاد معاونت درمان و بهداشت و دانشکده پرستاری و مامایی که شامل پرستار، کاردان و کارشناس اتاق عمل، کاردان و کارشناس هوشبری، ماما، بهیار، فوریت پزشکی و کمک بهیار می شود، در کل ۶هزار و ۲۹۵نفر گزارش شده است.

 

در پایان مراسم، از پرستاران نمونه در مراکز درمانی تابعه دانشگاه تقدیر و به قید قرعه به تعدادی از حاضرین، کمک هزینه سفر به مشهد اهدا شد.

  • گروه خبری : داخلی معاونت درمان ,عمومی در حوزه درمان ,بیمارستان های دانشگاهی,بیمارستان های غیردانشگاهی
  • کد خبر : 87718
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست