روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
موسسات درمانی و دفاتر کار باید بدانند
کارشناسان نظارت و بازرسی حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بصورت دوره یی از موسسات درمانی و دفاتر کار تحت پوشش بازدید می کنند. در این مطلب قصد داریم برخی از نکاتی که توجه مدیران، موسسین و مسئولین فنی این مراکز به آنها ضروری است، را یادآور می شویم
کارشناسان نظارت و بازرسی حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بصورت دوره یی از موسسات درمانی و دفاتر کار تحت پوشش بازدید می کنند. در این مطلب قصد داریم برخی از نکاتی که توجه مدیران، موسسین و مسئولین فنی این مراکز به آنها ضروری است، را یادآور می شویم.
افراد واجد شرایط برای تاسیس و دریافت مجوزهای قانونی موسسات درمانی و دفاتر کار می بایست به معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه نمایند.
شایان ذکر است روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در قسمت نظردهی، پاسخگوی سوالات و ابهامات شما درخصوص این موضوع می باشد.
- استفاده از لوگو برای دفاترکار ممنوع می باشد.
- بکار بردن لوگو بر روی سربرگ، کارت ویزیت، اوراق اداری و فضای مجازی بدون اخذ مجوز از اداره ثبت شرکت ها ( ثبت معنوی علائم تجاری ) ممنوع است.
- استفاده از عناوینی از قبیل مرکز تخصصی، پیشرفته ترین تجهیزات، اولین، بهترین و همچنین بکاربردن جزئیات درمان بر روی تابلوها و اوراق اداری و تبلیغاتی ممنوع است.
- موسسات و دفاتر کار مجاز به استفاده از دانشجویان برای انجام فعالیت درمانی برای بیماران نمی باشند، و در صورت مشاهده توسط بازرسان، مطابق مقررات با آنها رفتار خواهد شد و به کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی و سازمان نظام پزشکی معرفی خواهند شد.
- در موسسات فیزیوتراپی فقط کارشناسان و مدارک بالاتر این رشته مجاز به انجام درمان بیماران می باشند و دستیاران حاضر در فیزیوتراپی اجازه درمان بیماران را حتی با حضور فیزیوتراپیست ندارند. و فقط مجاز به آماده سازی بیمار جهت انجام درمان می باشند و در صورت مشاهده از فعالیت آنها جلوگیری و به مراجع ذی صلاح معرفی می شوند.
- کلیه تجهیزات و دستگاه هایی که خروجی آنها توسط دستگاه های مخصوص اندازه گیری می گردد؛ از جمله دستگاه های فیزیوتراپی، الکترو شوک و ... بصورت سالانه و یا مطابق دستورالعمل شرکت سازنده، می بایستی اقدام به دریافت مجوز کالیبراسیون نمایند و برچسب مربوطه را با قید تاریخ بر روی دستگاه مربوطه نصب نمایند و یا گواهی بازدید آن را به بازرسان معاونت درمان ارائه نمایند.
- کارشناسان پروانه دار نظام پزشکی جهت فعالیت های درمانی، می بایست برای دریافت پروانه یا مجوز از سوی نظام پزشکی اقدام نمایند، در غیراینصصورت فعالیت آنها غیرمجاز و از فعالیت شان جلوگیری خواهد شد.
- عدم حضور مسئولین فنی موسسات در ساعات مقرر و نوبت های مجاز منجر به تعطیلی موسسه خواهد شد؛ و با متخلفین مطابق مقررات رفتار می شود.
- فروش هرگونه دارو و تجهیزات پزشکی، داروهای ترکیبی و غیره در موسسات و مطب ها ممنوع می باشد.
- اندازه استاندارد تابلو برای موسسات 100*140 سانتی متر و دفاتر کار 50*70 سامنتی متر است.
- حداقل فضاهای لازم برای موسسات و دفاتر کار به این ترتیب می باشد:
· حداقل فضای موسسه فیزیوتراپی 60 مترمربع می باشد، به شرطی که امکان ایجاد فضای اتاق مسئول فنی به متراژ 12 متر مربع، مکانوتراپی 15 مترمربع، الکتروتراپی شامل حداقل 3 کابین با ابعاد 2*180 متر، پذیرش حداقل 12 مترمربع و فضای بهداشتی مناسب ( سرویس ایرانی و فرنگی ) را داشته باشد.
· حداقل فضای دفترکار کاردرمانی 40 مترمربع می باشد، به شرط ایجاد فضای اتاق معاینه حداقل 10 الی 12 متر مربع، اتاق درمان بیمار حدود 15 مترمربع و فضای پذیرش 12 مترمربع
· حداقل فضای دفترکار گفتار درمانی 30 مترمربع می باشد، به شرط ایجاد یک اتاق معاینه و درمان به متراژ 12 مترمربع، فضای پذیرش و سرویس های بهداشتی به متراژ 12 مترمربع
· حداقل فضای دفترکار بینایی سنجی 30 مترمبع می باشد، به شرط ایجاد یک اتاق معاینه به متراژ 12 مترمربع، فضای پذیرش و سرویس های بهداشتی به متراژ 12 مترمربع
· حداقل فضای دفترکار شنوایی سنجی به متراژ 30 مترمربع می باشد، به شرط ایجاد یک اتاق 12 متری، اتاق اکوستیک به متراژ 1.5*1.5 مترمربع و فضای پذیرش و سرویس های بهداشتی به متراژ 12 مترمربع
· حداقل فضای مستقل دفترکار تغذیه به متراژ 30 مترمربع می باشد، به شرط ایجاد یک اتاق معاینه و فضای پذیرش مناسب
- موسسات و دفاتر کار، بایستی اقدام به نصب موارد ذیل در معرض دید مراجعین نمایند:
· نصب تعرفه های درمانی
· نصب شماره تلفن 190 شکایات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
· نصب منشور حقوق بیمار
· نصب اصل پروانه بهره برداری و مسئول فنی
- در فضای موسسه به ازای هر 50 مترمربع یک کپسول آتش نشانی نصب شود
- نصب دوربین در اتاق معاینه و فضاهای درمانی ممنوع می باشد.
- موسسات و دفار کار می بایستی پرونده های خود را حداقل به مدت 3 سال ( بصورت کاغذی یا الکترونیکی ) در بایگانی خود نگهداری کنند. و در صورت لزوم در دسترس مراجع مربوطه قرار دهند.
- جلوگیری از دخالت افراد فاقد صلاحیت از وظایف مسئولین فنی می باشد و در صورت تخلف علاوه بر فرد متخلف، مسئول فنی نیز به مراجع مربوطه معرفی می گردد.
گفتنی است کلیه دستورالعمل ها و بخشنامه های مرتبط با تاسیس و راه اندازی مراکز درمانی را می توانید از پورتال معاونت درمان مطالعه و دریافت کنید.