همکاران و ارباب رجوعان محترم
سلام علیکم
احتراما از شما عزیزان درخواست می گردد تا با ارائه پیشنهادها و نظرات خود معاونت درمان را در راستای تحقق اهداف مرتبط با حوزه درمان یاری رسانید. با تکیمل فرم نظرات و پیشنهادهای خود را بصورت آنلاین در اختیار معاون درمان قرار داده و پیگیر مطالبات و پیشنهادهایتان از طریق واحد روابط عمومی معاونت باشید.
قابل ذکر است کلیه پیشنهادات در شورای مدیران مطرح و با توجه به کاربردی بودن آنها، جوایزی جهت پیشنهاددهندگان در نظر گرفته خواهد شد.
با تشکر از حضور همیشه همراهتان
نظام پیشنهادات ( Suggestions system )
نظام یا سیستم پیشنهادات ، تکنیکی است که میتوان از فکر و اندیشه های کارکنان برای مسئله یابی، چارهجویی و حل مسائل و مشکلات سازمانی بهره جست. بر اساس نظام پیشنهادات کلیه کارکنان از عالیترین رده سازمانی تا پایین ترین سطح آن میتوانند پیشنهادات، ایدهها ، ابتکارات و نظرات خود را برای رفع نارساییهای موجود در روند کاری و یا بهبود روشهای انجام کار و یا افزایش کیفیت تولید ارائه دهند. البته نظام پیشنهادات فقط انتقاد نیست و فقط به بیان مشکلات پرداخته نمی شود بلکه راه حلهای رفع مشکلات نیز ارائه می شود از این طریق کارکنان می توانند به همه امور و فعالیتهای سازمان بپردازند و پیشنهادهای اصلاحی خود را بر اساس فرآیندی مشخص تدوین و ارائه نمایند. استقرار نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات در یک سازمان توجه و حساسیت کارکنان را به فرآیندهای کار بیشتر کرده و باعث مشارکت بیشتر کارکنان در سازمان می شود. و با افزایش مشارکت، خلاقیت و روحیه کارکنان، راهکارهای عملی برای حل مسائل و مشکلات سازمان پیدا میشود
اهداف :
ایجاد محیط مناسب و فرصت برای مشارکت فکری کارکنان در امور سازمان به صورت داوطلبانه و برخوردار کردن آنان از ثمرات مادی و معنوی از اهم اهدافی است که در این نظام دنبال میشود. هدف اصلی نظام مدیریت مشارکتی، توسعه ارزشهای انسانی کلیه کارکنان و استفاده از هوش، استعداد و خلاقیت آنها در راستای اهداف شرکت است. با همفکری و همدلی بیشتر و استفاده از امکانات موجود میتوان بهرهوری و در نهایت برونداد هر سازمان را ارتقا داد. نظام مدیریت مشارکتی به لحاظ ایجاد فضای مناسب برای مشارکت فکری کارکنان در امور سازمان، سبب میشود که بهرهوری در تمام زمینههای مؤثر در فعالیت سازمان از جمله نیروی انسانی، ارتقا پیدا کند. از سوی دیگر بهرهگیری از این نظام مدیریت صرفهجوییهای کلان اقتصادی دربر دارد که میتواند بخشی از آن صرف توسعه نیروی انسانی و گسترش مشارکت آن در مدیریت سازمان گردد. نظام مدیریت مشارکتی به لحاظ ایجاد فضای مناسب برای مشارکت فکری کارکنان در امور سازمان، سبب میشود که بهرهوری در تمام زمینههای مؤثر در فعالیت سازمان از جمله نیروی انسانی، ارتقا پیدا کند. از سوی دیگر بهرهگیری از این نظام مدیریت صرفهجوییهای کلان اقتصادی دربر دارد که میتواند بخشی از آن صرف توسعه نیروی انسانی و گسترش مشارکت آن در مدیریت سازمان گردد
مفهوم نظام پیشنهادها
مشارکت یک مفهوم تاریخی است که ریشه در اداره امور عمومی و افکار مذهبی دارد. به عنوان مثال، مشارکت بر مبنای مشورت در اسلام تحت عنوان «شورا» مورد توجه قرار گرفته است. قرآن کریم به طور صریح مدیران را مکلف می کند در اموری که نیاز به تحقیق و تفحص دارند بر مبنای مشورت به تصمیم گیری بپردازند. مدیریت مشارکتی علیرغم قدمت تاریخی خود، بعد از انقلاب صنعتی به صورت علمی مورد بررسی قرار گرفت. نظام مدیریت مشارکتی یکی از نظام های مدیریتی پویاست که نقش مهمی در توسعه منابع انسانی سازمان ایفا می کند. نظام پیشنهادها ، کارکنان بعنوان یک ابزار اجرایی مدیریت مشارکتی، نظام همکاری فکری و عملی کلیه اعضای یک سازمان با سطوح مختلف مدیریتی آن است. در این نظام کلیه افراد سازمان درباره روشهای حل مسائل و ارتقاء بهره وری فعالانه اندیشه کرده و حاصل آنرا در قالب طرحها و پیشنهادها به سازمان ارائه می کنند و بدین طریق، یک نظام همفکری و هم اندیشی برای رسیدن به اهداف سازمان بوجود می آید. این نظام که مبتنی بر اصل انسان مداری است، برای افکار و خلاقیت های کلیه اعضای سازمان ارزش قائل است و به عنوان یک نظام مطلوب و کارآمد مدیریتی هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ عملی آزمونهای موفق خود را گذرانیده است. نظام پیشنهادها از دهه 1950 در شرکتهای تولیدی- خدماتی کشور ژاپن به کار گرفته شد و سپس از سوی شرکتهای دیگر کشورهای جهان پذیرفته و معمول گردید. این نظام از دهه 1360 در شماری از شرکتهای صنعتی کشور ایران نیز به اجرا گذاشته شد و با توجه به کامیابی هایی که در این گروه از شرکتها بدست آمده، مورد استقبال دیگر شرکتها و سازمانهای صنعتی، تولیدی و خدماتی قرار گرفته است.
پیشنهادگیری در نظام پیشنهاد ها :
نظام مدیریت مشارکتی مبتنی بر دریافت پیشنهادهای کارکنان در خصوص رفع تنگناها و راههای توسعه فعالیت سازمان، بررسی طرحها و پیشنهادهای دریافتی در یک کمیته تخصصی، ارزیابی بهترین پیشنهادها و ایجاد زمینه مساعد برای عملی ساختن آنها و بهرهمندی کارکنان از مزایای ناشی از اجرای پیشنهادهای مؤثر و مفید میباشد. از آنجا که در نظام مدیریت مشارکتی، کارکنان خود را در اتخاذ تصمیمهای راهبردی برای ایجاد تحول در سازمان سهیم میدانند، همکاری و همدلی بیشتری نسبت به اجرای طرحها و پیشنهادهای پذیرفته شده نشان میدهند و از مقاومت در برابر تغییرات و تحولات سازمان پرهیز میدارند. بدین وسیله مدیریت با سهولت بیشتری میتواند در اجرای طرحهای جدید، به موفقیت دست یابد.
شرایط ارائه پیشنهاد :
1- پیشنهاد دادن حق کلیه کارکنان معاونت ( رسمی ، پیمانی ، قراردادی و ... ) و سایر کسانی که به نحوی با معاونت ارتباط دارند . ( ارباب رجوع و ... )
2- پیشنهاد می تواند به صورت فردی و یا گروهی ارائه شود .
3- کارکنان می توانند در هر موضوعی ، در چارچوب ماموریت های معاونت درمان و یا خارج از آن مرتبط با وظایف واحد مربوطه پیشنهاد ارائه نماید .
4- پیشنهاد می تواند تکمیل کننده پیشنهادهای قبلی باشد .
5- پیشنهاد باید قابلیت اجرایی داشته و آرمانی نباشد .
6- پیشنهاد باید روشن و واضح بوده و گنگ و مبهم و نارسا نباشد .
7- پیشنهاد دهنده نمی تواند به بهانه ارائه پیشنهاد انجام وظایف سازمانی خود را متوقف نماید و پیشنهاد نباید جز ماموریت سازمانی و شرح وظایف پیشنهاد دهنده و در حیطه اختیارات او باشد .
8- پیشنهاد نباید حاوی دعاوی شخصی افراد باشد .
9- اگر اجرای پیشنهاد در بر دارنده هزینه باشد پیشنهاد دهنده باید محل تامین آنرا پیشنهاد نماید و یا مزایای آنرا در مقابل تامین هزینه از اعتبارات عمومی تبیین نماید .
10- در صورتیکه پیشنهاد در خصوص نحوه کارکردن و یا تغییر وظایف افرادی از همکاران باشد باید فاقد هر نوع تهمت و دادن نسبت های ناروا و کلمات اهانت آمیز باشد و کلا محترمانه و با دلایل منطقی پیشنهاد شده باشد .
زمینه ارائه پیشنهاد :
کارکنان می توانند پیشنهاد های خود را در چارچوب یکی از محورهای ذیل با سایر موضوعات مرتبط با اهداف وظایف و ماموریت های معاونت درمان ارائه نمایند.
1- بهبود روش های انجام کار و تسریع در امور ( کاهش اسناد مدارک ، افزایش سهولت در انجام کار ، ساده سازی گردش کار و دقت در انجام امور )
2- افزایش کمیت و کیفیت خدمات و بهره وری
3- استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات
4- اصلاح روش های افزایش در آمد
5- روش های پیشگیری از تخلفات اداری
6- ارتقاء فرهنگ اداری کارکنان
7- صرف جویی در زمان ، هزینه ها ، انرژی و سایر منابع
8- بهبود شرایط محیطی کار ( افزایش ایمنی ، ایجاد نظم و انضباط ، پاکسازی و زیباسازی محیط کار ، استفاده بهینه از فضا و محیط کار و بهبود شرایط بهداشتی )
9- ارتقاء سطح کارایی و اثربخشی
10- افزایش رضایت ارباب رجوع از طریق تسریع و بهبود کیفیت خدمات
11- حفظ و افزایش تکریم ارباب رجوع
12- بهبود کیفیت زندگی کاری
13- افزایش رضایت شغلی کارکنان
14- ارتقاء سطح انگیزش کارکنان
15- بهبود ارتباطات با سایر دستگاه ها
16- استفاده بهینه و مطلوب از منابع و ظرفیت های بالقوه موجود در سازمان
17- افزایش سطح مهارت ها و دانش کارکنان
18- افزایش نظم و انضباط کاری
توضیح : پیشنهادهای مرتبط با وظایف و ماموریت های معاونت درمان در اولویت قرار دارد .